Schepen Koen Kennis: ‘De Lijn en de NMBS zijn de nagels aan mijn doodskist’
ANTWERPEN – Nog tot vijf uur vanavond gonst het van de activiteiten in het kader van Antwerpen Shift, het jaarlijkse mobiliteitsfeest in de binnenstad van Antwerpen. Vanochtend bracht Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit, een bezoek aan een aantal standhouders.
Kennis: ‘Het idee van deze dag is – behoudens de stad autoluw maken – ervoor zorgen dat mensen nog meer zullen overstappen op duurzame mobiliteit. De routeplanner van Slim naar Antwerpen stippelt een online route voor je uit en vertelt je waar je moet overstappen van de trein op de fiets, van de auto op de tram, van De Waterbus op de deelfiets,… Mensen moeten voor hun woon-werkverkeer veel meer gebruik maken van alternatieven voor de wagen. 2020 kan je bezwaarlijk als een referentiepunt gebruiken maar in 2019 gebeurde 50 procent van die verplaatsingen met de auto, nu nog maar 40 procent.’
‘Hoe korter de afstand is die we dienen te overbruggen, hoe makkelijker we kiezen voor de (deel)fiets of e-step maar ik roep ook op om een voorzichtige manier te werk te gaan. Wij doen onze best om de infrastructuur zo veilig mogelijk te maken, maar het is aan de gebruiker om zich netjes te gedragen in het verkeer. Het is de bedoeling dat mensen zelf voor een alternatief vervoermiddel kiezen. Dat kunnen wij, noch hun werkgever, doen.’
De Antwerpenaar lijkt tevreden over deelwagens en –fietsen, veel minder is men dat over het tram-, bus- en treinvervoer. Denk maar aan de protesten voor het behoud van tram 7 in Mortsel, buslijn 22 in Wilrijk en buslijn 52 in Lint. Kennis: ‘De Lijn en de NMBS moeten bijsturen. Binnenkort komen er elektrische deelfietsen in de hele vervoersregio. Maar ik heb al eerder gezegd dat De Lijn en de NMBS de nagels van mijn doodskist zijn. Ik pleit voor ondergrondse lijnen. Neem nu Deurne Dorp. Daar zou toch ondergronds verkeer mogelijk moeten zijn. Als we meer lijnen ondergronds krijgen dan zal de snelheid van onze M-lijnen aanzienlijk toenemen. Ik doe dan ook een oproep aan De Lijn om daarin te investeren.’
‘Aan de NMBS zeg ik: maak de S-lijnen aantrekkelijker. Dat het werkt zien we op de lijn Puurs-Antwerpen. Het aantal treinreizigers naar onze stad is er aanzienlijk door toegenomen. Gooi het ringspoor open.’ Dit betekent dat de sporen in de haven ook worden gebruikt voor passagiersvervoer. Nu is dat voorbehouden aan goederenrijtuigen. ‘Hierdoor zouden we overstapmogelijkheden krijgen aan Luchtbal, Schijnpoort, Berchem – waar de toegankelijkheid van het station wordt verbeterd – en het Zuid.’
Tijdens Antwerpen Shift maak je kennis met een aantal nieuwigheden. Waar kan je je fiets veilig en comfortabel stallen thuis, op kantoor of aan je vereniging? www.fietsparkeren.net vertelt er je alles over. De wereld rond aan boord van een vrachtschip? Begin alvast te dromen bij de stand van Cptn Zeppos aan het MAS. Paxi brengt verzenders, ontvangers en bezorgen bij elkaar in een app. Uiteraard is ook de waterbus van de partij. Die brengt je over de Schelde van Hemiksem naar het stadscentrum en dan naar de haven maar men werkt aan nieuwe aanlegplaatsen: Bluegate, Burcht en aan de Van Cauwelaertsluis. De bus vaart 4,5 jaar en zal wellicht in december haar tweemiljoenste passagier mogen verwelkomen. Mooi maar nog een pak verwijderd van de 900 000 jaarlijkse bezoekers die men in Rotterdam ziet langskomen.
Edwin MARIËN