Ringdagen nog tot dinsdag 31 augustus in Antwerpen, Merksem en Deurne
ANTWERPEN – Van gisteren tot dinsdag 31 augustus zijn er, na tal van online edities, opnieuw fysieke Ringdagen waar iedereen de laatste plannen voor de Ringparken op het terrein kan ontdekken en in gesprek kan gaan met de ontwerpteams. Gisteren vond je ze aan de Scheldekaaien, vandaag ter hoogte van Desguinlei 33, morgen in Park Distelhoek langs het Distelpad in Merksem, zaterdag op de wandeldijk ter hoogte van de Hogere Zeevaartschool aan het Noordkasteel, zondag aan Pompstation Het Schijn in Deurne, maandag aan de Ijzerenlaan ter hoogte van de fietsersbrug en op dinsdag aan de Konijnenweide ter hoogte van de Brusselstraat. Op weekdagen kan je er terecht van 16 tot 20 uur; in het weekend tussen 14 en 18 uur. Inschrijven hoeft niet.
De Ringparken verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Antwerpse ring en zorgen voor meer groen, schonere lucht en minder lawaai. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Ik ben blij dat we onze bewoners opnieuw kunnen uitnodigen voor de Ringdagen. Deze dagen zijn enorm belangrijk. Antwerpen maakt de volgende jaren een reuzensprong op het vlak van bereikbaarheid en levenskwaliteit. Dit is een enthousiasmerend verhaal dat we graag met zoveel mogelijk mensen delen.’
Gisteren ging uiteraard alle aandacht naar de stand van zaken van de Scheldebrug. Kennis: ‘Deze brug is broodnodig. Kijk maar naar de lange files en naar de toestand van de liften aan de voetgangerstunnel. Ik hoop dat ook bedrijven hier gretig gebruik van zullen maken. De aanwezigheid van DHL hier vandaag is dan ook niet toevallig. Dit project toont waar we als stad voor willen gaan. De brug zal 24 op 24 en zeven op zeven beschikbaar zijn. Studies hebben uitgewezen dat ze 22 500 fietsers per dag aankan.’
Alexander D’Hooghe, intendant leefbaarheidsprojecten: ‘We hebben zomaar niet blindelings aan dit project gewerkt. Er gingen veel gesprekken met de fietsersbonden aan vooraf. Vandaag is de fiets prominent aanwezig in de stad. We kennen een stijging met 400 procent van het aantal fietsers. We zijn met verschillende projecten tegelijk bezig. Sommige kunnen acht jaar duren, andere beginnen volgend jaar of in 2023. De keuze hier, voor een fiets- en wandelbrug, kwam er na een grondige studie waarbij onder meer De Vlaamse Waterweg en de stad waren betrokken. Dit ontwerp is nog niet definitief. De bedoeling van de Ringdagen is immers dat het publiek zijn zegje kan doen. In ieder geval werd het eerste concept, dat dateert van 2018, aanzienlijk bijgestuurd.’
De brug komt aan de Kennedytunnel, ter hoogte van de fietstunnel. ‘De huidige fietstunnel is niet in staat om de grote stroom fietsers op te vangen. Het fietspad zal twee meter op drie worden en het voetpad 2×2 meter. Het grootste hoogteverschil bedraagt zeventien meter. De hellingsgraad is drie procent, vergelijkbaar met de helling aan de Noorderlaan. Een fietser zal twee minuten nodig hebben om de Schelde te kruisen, een wandelaar acht minuten. De gemiddelde openingstijd om schepen door te laten is 31 minuten. Dit kan wel oplopen indien er grote of meerdere schepen klaar liggen. Volgend jaar krijgt het project zijn definitieve vorm. Dan weten we ook welk type brug het wordt.’ Op zondag 19 september, tijdens Antwerp Shift, kunnen bezoekers kiezen voor het uitdagende ‘’t Ring fietstraject’ van zo’n 32 kilometer. Meer info: www.antwerpenshift.be/fietsroute.
Edwin MARIËN
Afbeelding De Grote Verbinding