• 19/05/2024

Retail-bruggenbouwer Thierry Coeman

Retail-bruggenbouwer Thierry Coeman uit Kontich ontrafelt het ‘Klusenigma’ in een boek

HOBOKEN – Klussen is een totaalervaring. Welke magie ontstaat er tussen het moment dat de klusser (M/V) plots een idee krijgt en aan de slag gaat? Welke emoties gaan gepaard met het klustraject? Waarom onderbreken klussers hun klustaak of waarom haken ze soms definitief af? Waarom loopt het soms fout op de DIY-winkelvloer? Hoe kan de DIY-sector inspelen op de psychologische en sociologische dimensie van de ‘customer journey’ van de klusser, en zo de deur openen naar een optimale klantervaring?

Het boek ‘Het Klusenigma Ontrafeld’ etaleert een verrassend uniek inzicht in het klus- en winkeltraject en de uitdagingen voor de DIY-sector in België. Het boek werd – zeer toepasselijk – voorgesteld in de Blikfabriek in Hoboken. Exact op het moment dat de Belgische doe-het-zelf sector 50 jaar bestaat, zag retail-bruggenbouwer Thierry Coeman uit Kontich (zie foto bovenaan) er dé aanleiding in om rond bovenstaande vragen een boeiend, vlot leesbaar en oplossingsgericht manifest te schrijven: ‘Het Klusenigma Ontrafeld’.

‘Het Klusenigma Ontrafeld’ is een boek vol inzichten en analyses over de klus- en klantbeleving. Met concrete handvaten en een twaalfstappenplan om alle stakeholders uit de DIY empathisch en klantgericht te doen openstaan voor de psychologie van de klusser en voor de bepalende momenten in zijn/haar winkeltraject. Het boek verwijst dan ook naar de intrigerende relatie tussen de klussende klanten en het winkelpersoneel uit de doe-het-zelf sector. Maar het wijst ook op de uitdagingen voor een DIY-sector die moet (leren) omgaan met de neuropsychologie van de hedendaagse doe-het-zelver, met e-commerce, met big data en met de nood aan sector gebonden innovaties. Daarom is het ook een referentiewerk voor alle nieuwkomers in DIY-retail en voor alle DIY-professionals die strategische beslissingen moeten nemen in de context van het snel veranderende klus- en koopgedrag.

Auteur Thierry Coeman maakt alvast een diepgaande analyse van de psychologie en sociologie van de klusser tijdens zijn/haar klustraject, dit zowel tijdens de mentale voorbereiding, op weg naar de Doe-Het-Zelf winkel en het eerste contact met de winkelmedewerker. Dat is een winkelproces of ‘customer journey’ waar nogal wat spanningsvelden optreden in het brein van de klusser, maar ook in het brein van de winkelmedewerker, die zich best zo empathisch mogelijk opstelt. De grootste ergernis voor een klusser is teleurstelling. Kansen kunnen gemist worden, alleen maar omdat men elkaar niet voldoende herkent, erkent en begrijpt. Zo ontleedt, decodeert en ontrafelt het boek tal van situaties en interacties op de DIY-winkelvloer waar manke communicatie en gedragingen vaak leiden tot onderbreking van het klustraject.

Herman Konings, makelaar in toekomstperspectieven, spreekt in zijn voorwoord over de ‘neuropsychologie van het doe-het-zelven’, meer specifiek de gelukshormonen die vrijkomen bij het klussen en knutselen, en die gestimuleerd willen worden. Doe-het-zelven heeft immers nood aan orde, symmetrie, overzicht, zin voor creatie en -waarom niet- artistieke aspiratie. Men zorgt ‘eigenhandig’ voor orde uit chaos. De vrijgekomen neurochemicaliën genereren een biologische verandering die leidt tot ontlading van emoties die de verbondenheid met jezelf en met anderen stimuleert.

Zijn twaalf leerpunten kunnen als ‘de twaalf geboden’ aan de muur van elke DIY-beslissingsnemer hangen. Zij vormen het leerproces voor alle interactie op het winkelpunt, met tal van kansen om de klantenrelatie te optimaliseren door een betere beheersing van alle psychologische en sociologische dimensies tijdens het klustraject.

Het Klusenigma Ontrafeld, door Thierry Coeman, A5-publicatie in eigen beheer telt 110 pagina’s en is te bestellen via thierry.coeman@telenet.be. Je betaalt twintig euro, exclusief zes procent BTW.

Foto’s Ronny MULLENS

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten