• 21/05/2024

Adriaan en Leon Schuller (de Zilvermeeuw), Koen Kennis (schepen voor toerisme Antwerpen), Philip De Prest (Flandria)

Rederij Flandria pakt uit met een volledig elektrisch rondvaartschip

ANTWERPEN – De toekomst van elke vorm van transport is elektrisch. Zowel wegtransport, water- en luchttransport. Om voorbereid te zijn op de toekomst hebben de Vlaamse rederij Flandria en de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw een samenwerkingsakkoord afgesloten. Ze trekken samen de kaart van duurzaamheid en brengen nu het volledig elektrische rondvaartschip Z9 in de vaart.

Dit schip staat voor 0 procent CO2, fijnstof, roet of uitstoot van andere fossiele brandstoffen. Het vaart schoon, duurzaam en op elektriciteit. Zelfs alle functies aan boord (verlichting, airconditioning en horecafuncties,…) werken op stroom. De Z9 vaart geruisloos, dankzij twee 250 kilowatt superstille elektromotoren die sterk genoeg zijn om het passagierschip beschikbaar te maken voor rondvaarten, evenementen, dagtochten, feesten en party’s. In het scheepsruim is een kamer ingericht met een soort stellingkasten voor lithiumion accu’s die een vermogen van 1 400 kilowattuur opleveren. Hiermee kan de Z9 dagelijks vier keer twee uur fluisterstil varen. Deze accu’s worden elke nacht volledig bij- en opgeladen. Zo kan het schip ’s morgens weer met volle kracht vooruit. Adriaan en Leon Schuller (De Zilvermeeuw): ‘Onze missie is om steeds verder te verduurzamen. We hechten veel waarde aan mens, natuur en milieu. Niet alleen de aandrijving van onze schepen verduurzaamt, ook het verbruik van gas, water, licht en afvalstromen houden we in de gaten.’

De rondvaartboot heeft twee dekken met salons met zithoeken en buffet én een bovendek in de open lucht. Daar bevindt zich ook de stuurhut van waaruit de kapitein het schip navigeert. In tegenstelling tot de klassieke schepen wordt het roer vervangen door een joystick. Het ontwerp van de Z9 komt tegemoet aan alle eventuele eisen van modern comfort en luxueuze afwerking. Het kan 250 personen vervoeren in optimale omstandigheden, gespreid over drie dekken, die een ruimtelijk panoramisch uitzicht garanderen. Er werd veel aandacht geschonken aan zitcomfort. Dankzij de glazen zijwanden is vanuit elk gezichtspunt een mooi uitzicht gewaarborgd. Philip De Prest (Flandria): ‘We stellen dit schip ter beschikking van het bedrijfsleven, verenigingen, organisaties en grote groepen. Er kunnen tot 250 personen aan boord. Alle horecafaciliteiten kunnen aangeboden worden. De Z9 is echt het neusje van de zalm voor wie in topklasse wil varen.’

De rederijen Flandria en De Zilvermeeuw hebben trouwens hun samenwerking geconcretiseerd met de oprichting van de gemeenschappelijke exploitatievennootschap Antwerp Boat Company BV. Deze nieuwe vennootschap zal alle commerciële activiteiten in België behartigen voor de schepen Flandria 24, Festina Lente en Catharinaplaat. Zij zullen alle drie permanent in Antwerpen liggen aan het Asiadok. De Catharinaplaat is de jongste aanwinst en heeft de meest recente dieselmotor en is hiermee de meest duurzame dieselmotor op de rondvaartmarkt( CCR2).

De Catharineplaat vervangt ‘Flandria 20’ die ook bekend staat als de ‘Pannenkoekenboot’. Deze zal eerstdaags officieel te koop worden aangeboden en zal niet meer worden ingezet voor de activiteiten van Antwerp Boat Company. Rederij Flandria blijft als maatschappij bestaan en verhuurt de schepen Flandria 24 en Festina Lente aan Antwerp Boat Company. Hetzelfde gebeurt met de Catharinaplaat van Rederij De Zilvermeeuw. De schepen Z8 en Z9 blijven vooral actief in Nederland en zullen op afroep naar Antwerpen komen. Zij blijven dan ook 100 procent eigendom van Rederij De Zilvermeeuw. Met de oprichting van Antwerp Boat Company (ABC) werd de toekomst van de rondvaarten op de Schelde en in de havenkanalen van Antwerpen verzekerd. Antwerp Boat Company is de exploitatievennootschap (vooral voor de facturatie van alle diensten) maar alle activiteiten op de Belgische markt zullen onder de commerciële benaming ‘Flandria’ vallen. Op deze manier wordt de 101-jarige traditie van Flandria bewaard.

Foto’s Ronny MULLENS

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten