Recentste strip van Suske en Wiske is een ode aan geestelijke vader Willy Vandersteen
ANTWERPEN – Vanochtend werd in bib Permeke in Antwerpen de nieuwe strip van Suske en Wiske ‘De Krijtkampioen’ gelanceerd in aanwezigheid van onder meer Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur. ‘De Krijtkampioen’ is een ode aan de geestelijke vader van Suske en Wiske, Willy Vandersteen, geboren en getogen in de Antwerpse wijk Seefhoek. Later verhuisde hij onder meer naar Kalmthout.
Suske en Wiske 370: De Krijtkampioen heeft een Robert en Bertrand-vibe en bevat heel wat knipogen naar Willy Vandersteen. Willy Morjaeu liet eerder weten dat het zijn laatste album is dat hij als hoofd van Studio Vandersteen maakte. Wout Schoonis, nu al werkzaam voor de studio, neemt het van hem over. Luc Morjeau tekende sinds het korte verhaal Het Mopperende Masker (2005) en het reguliere verhaal Het Slapende Goud (deel 288, 2005) de stripreeks Suske en Wiske.
Luc Morjaeu startte zijn carrière bij Suske en Wiske in 2005, toen hij de leiding van het tekenteam bij Studio Vandersteen op zich nam. Sindsdien bouwde hij de Studio uit tot een team van zeven vaste medewerkers. Naast de 83 albums in de rode, reguliere reeks die hij samen met scenarist Peter Van Gucht heeft gemaakt, verschenen er ook tal van korte verhalen en opdrachtverhalen. Van Gucht schreef trouwens ook voor dit album het scenario.
Deze periode van meer dan vijftien jaar mag dus gerust beschouwd worden als een van de meest productieve periodes van Suske en Wiske. Met zijn laatste verhaal brengt Luc Morjaeu hulde aan de bedenker van Suske en Wiske zelf. De Krijtkampioen is een eerbetoon aan Willy Vandersteen, de meesterverhalenverteller die al als kleine jongen verhalen in krijt op de stoep in de Seefhoek tekende.
De continuïteit van Studio Vandersteen is verzekerd: Wout Schoonis verzorgt al jarenlang de figuren binnen de reeks en neemt nu de fakkel als hoofdtekenaar van Studio Vandersteen over. Luc Morjaeu neemt echter nog geen afscheid van Suske en Wiske en blijft verbonden aan de Studio. Daarnaast zal hij zich meer richten op zijn vrij werk met onder meer beeldhouwwerken, bronzen en schilderijen.’
Morjaeu: ‘The secret of a happy end is knowing when to roll the credits. Ik vond het een hele eer toen Leen Vandersteen me vroeg om hoofd van de tekenstudio te worden. Suske en Wiske (en Lambik natuurlijk) mogen tekenen vond ik fantastisch. Het was hard werken, maar ik heb het al die jaren met plezier gedaan en zo goed mogelijk als ik kon. Ik had daarbij het geluk om met vele getalenteerde mensen te mogen samenwerken. Het voelde voor mij aan dat nu het juiste moment was om het potlood in schoonheid (in Schoonis zei ik bijna) door te geven. Toen ik in 2005 begon waren Peter en ik goede vrienden, en zoveel jaren later zijn we dat nog steeds. Dat vat best de sfeer samen die we ook altijd in onze ‘Suskeenwiskes’ probeerden te leggen.’
Dat de jonge Willy Vandersteen verhalen op de stoep tekende is algemeen bekend. Maar hij twijfelde nog aan zijn talent als verteller en dus fluisterde zijn vriendinnetje Wanda hem ideetjes in. Helaas vertrok het meisje onverwachts voorgoed naar Canada en bleef Willy boos achter. Wat moest hij zonder haar fantasie? Jaren later kwam Wanda terug. Ze wou weten hoe het Willy vergaan was. Uit zijn succesrijke carrière leidde ze af dat hij ook zonder haar inspiratie verder kon. Maar had hij haar ook vergeven? Dat konden ze enkel te weten komen door de verhalen op de stoep weer tot leven te brengen. Dit is meteen de inhoud van De Krijtkampioen. Morjaeu: ‘In dit verhaal spelen de oude bekende Vandersteen-figuren mee, zoals Krab, Snoek en zelfs Job uit De vrolijke Bengels. En Lambik (Lambert) en Jerom (Bertrom) zijn hun eigen versie van Robert en Bertrand. Voor de oudere fan geeft dat het album iets extra.’ (EM / Afbeelding Studio Vandersteen)