Proximus vormt straatkasten om naar laadpalen en test dit in Mechelen
MECHELEN – Het elektrificeren van ons wagenpark behoort tot één van de belangrijkste maatregelen om de CO2-uitstoot en de verdere klimaatopwarming tegen te gaan. Vanaf 2026 zullen leasewagens verplicht uitstootvrij zijn. In 2029 geldt de verplichting voor alle aangekochte nieuwe wagens. Dat betekent dat de laadcapaciteit in Vlaanderen fors omhoog moet. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van Bart Somers (Open Vld), minister van binnenlands bestuur, gaat voor minstens één laadpunt per 100 inwoners.
Daarom hebben Proximus en de stad Mechelen de handen in elkaar geslagen om een proefproject van vier maanden op te starten waarbij laadstations voor elektrische voertuigen aangesloten worden op straatkasten met telecomapparatuur van Proximus. Somers: ‘Tegen 2030 moeten we 66 000 laadpunten realiseren in Vlaanderen en normaal zullen we dit aantal nog moeten uitbreiden. Momenteel staan er 5 000 palen en er zitten er nog 5 000 aan te komen. Duitsland rekent in 2030 op tien tot vijftien miljoen elektrische wagens. In Groot-Brittannië wordt verplicht dat elke nieuwbouw wordt voorzien van een laadpunt. Vlaanderen mag niet achter blijven en Proximus en Fluvius kunnen ons daar bij helpen.’
Proximus onderzoekt of het een deel van zijn netwerk van ruim 28 000 straatkasten kan omvormen tot voedingspunt van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Somers: ‘Nu de uitrol van het fibernetwerk op kruissnelheid komt zal glasvezeltechnologie op steeds meer plaatsen het kopernetwerk vervangen, waardoor er ruimte vrijkomt in de straatkasten. Natuurlijk komen ze niet allemaal in aanmerking. Je moet er ook nog een wagen kunnen aanhangen maar bij een 3 500-tal kan dat alvast. Als je weet dat elke laadpaal minstens twee aansluitingspunten heeft, dan spreken we toch over minstens 7 000 laadpunten. Om haar doelstelling te halen moet de stad Mechelen 870 laadpunten tellen tegen 2030. Gemiddeld moeten er dus zes laadpunten per maand bijkomen. Recent kreeg het Winkelcentrum Malinas twintig laadpunten. Met het project Proxiums komen er acht locaties bij. In het totaal gaat het om 35 locaties en 70 laadpunten. We liggen dus voor op schema.’
‘Deze technologie is een primeur in België. Indien de resultaten overtuigend blijken en de nodige partners worden gevonden, kunnen in de nabije toekomst enkele duizenden nieuwe openbare laadstations worden gecreëerd in verschillende steden en gemeenten. Volgens cijfers van BloombergNEF zal de gemiddelde aankoopprijs van een elektrische wagen tegen 2026-’27 op hetzelfde niveau of zelfs lager liggen dan voor zijn fossiele tegenhanger. Als we naar de totale gebruikskost kijken is een elektrische wagen zelfs al goedkoper vanaf 2025.’
De eerste locatie met een ‘Proximus’-laadpaal werd vanmiddag in gebruik genomen aan het Raghenoplein. Guillaume Boutin, CEO van Proximus: ‘Het hergebruik van onze straatkasten is een vorm van circulaire economie, aangezien we tegelijkertijd een deel van de technische installaties kunnen recupereren en de locatie een nieuwe bestemming kunnen geven. Het is één van de stappen in ons plan om met Proximus tegen 2030 een echt circulair bedrijf te zijn. Alexander Vandersmissen (Open Vld), waarnemend burgemeester van Mechelen: ‘Vandaag zijn we qua laadpalen – we hebben er 287 – al koploper in Vlaanderen. Dit zorgt ervoor dat heel wat bedrijven voor onze stad kiezen om er zich te vestigen.’
Edwin MARIËN