Provincie, Toerisme en kampeersector sluiten pact met de Kempen als motor
MOL – Een nog ruimer en kwaliteitsvoller aanbod. Een uitgekiende marketingmix. En samenwerking met uiteenlopende partners. Zo willen het Provinciebestuur Antwerpen, Toerisme Provincie Antwerpen en de kampeersector van Antwerpen dé Vlaamse kampeerprovincie maken. Met de Kempen – de toeristische regio bij uitstek voor buitenbeleving – als motor. Het Kampeerpact moet resulteren in een sterker imago, extra overnachtingen en meer groeikansen en zekerheid voor de campinguitbaters.
Het kampeertoerisme kent een felle opmars. De logeerformules op de campings breiden voortdurend uit. Tegelijk duiken steeds vaker alternatieve kampeerinitiatieven op, zoals glamping of pop-up campings. Ook de kampeertoerist oogt almaar diverser: van backpacker tot eigenaar van een luxueuze caravan. Ten slotte creëerde corona een nieuw kampeerpubliek. Heel wat toeristen ontdekten het voorbije anderhalf jaar de charme van een kampeervakantie. Met natuur, ruimte en rust als voornaamste troeven.
Geen enkele toeristische regio profileert zich zo sterk met buitenbeleving en logies dicht bij de natuur als de Kempen. Jan De Haes (N-VA), gedeputeerde voor Toerisme: ‘Binnen het initiatief Kamperen in Vlaanderen en het Strategisch Plan voor Toerisme in de Kempen 2020-2025 speelt het ruime en gevarieerde kampeeraanbod een prominente rol. Toch zien we nog veel opportuniteiten om het imago te versterken, het verblijfstoerisme te stimuleren en de groeikansen voor de ondernemers te verhogen. Daarom bundelen het Provinciebestuur Antwerpen, Toerisme Provincie Antwerpen en de kampeersector hun krachten in dit Kampeerpact.’
De optimalisering van het aanbod – zowel in kwaliteit als kwantiteit – vormt een belangrijke uitdaging. Het Kampeerpact wil onder meer inzetten op productontwikkeling en innovatie, een uitgebalanceerd prijsbeleid, een verlenging van het kampeerseizoen met voor- en naseizoen, zelfs in de wintermaanden, meer focus op toeristische beleving en aantrekkelijke combinaties met naburige steden. Automatisering van ondersteunende diensten en digitalisering van het reservatiesysteem moeten de winstmarges van campinguitbaters verhogen. Kris Quaghebeur van Kempen Campings: ‘Toerisme Provincie Antwerpen en haar Team Kempen beschikken over de expertise en ervaring om via de juiste marketingmix provincie Antwerpen op de kaart te zetten als dé kampeerprovincie, met de Kempen als motor.’
Samenwerking staat centraal bij de uitvoering van het Kampeerpact. Mireille Colson (N-VA), die de bevoegdheid Toerisme overneemt van De Haes: ‘Bijzonder inspirerend om te zien hoe de kampeersector mee aan de slag wil gaan binnen dit Kampeerpact. Bovendien betrekken we eigen partnerorganisaties als Rurant, Kempens Landschap en de Regionale Landschappen. Ook de provinciale domeinen en campings van De Lilse Bergen en het Zilvermeer bieden hun expertise aan voor dit samenwerkingsverband. Daarnaast willen we samenwerken met partners bij wie kamperen voorlopig nooit hoog op de agenda stond. Zoals de kunststeden Antwerpen en Mechelen of de centrumsteden. Net als uitbaters van attracties, organisatoren van evenementen of aanbieders van populaire routeplatformen als RouteYou. Die brede aanpak geeft het Kampeerpact extra slagkracht en vertaalt zich ongetwijfeld in betere resultaten voor zowel ondernemers als kampeertoeristen.’ (EM / Foto Provincie Antwerpen)