Provincie lanceert project om zoveel mogelijk scholen te laten vergroenen

KESSEL – Met het project ‘Maak van je school een groene oase’ wil de provincie Antwerpen vergroeningstrajecten laagdrempelig en haalbaar maken voor scholen, met minder planlast. Scholen kunnen zelf een pakket op maat samenstellen, in functie van hun beschikbare tijd en middelen: een kleine, middelgrote of grote oase. Provincie Antwerpen, de Antwerpse Regionale Landschappen en MOS (duurzame scholen, straffe scholen) gaan de komende drie schooljaren zoveel mogelijk scholen helpen ontharden en vergroenen.
Vanmorgen werd dit project voorgesteld door Jan De Haes (N-VA), gedeputeerde voor milieu en natuur in de Vrije Basisschool De Ceder in Kessel, de Freinetschool De Vlindertuin in Lille en de Vrije Basisschool Sint-Calasanz in Hoevenen. Wij gingen een kijkje nemen in Kessel. De Haes: ‘Bedoeling is om zoveel mogelijk scholen te ontharden en vergroenen. Het is bewezen dat kinderen dan minder stress hebben. We staan hier op een speelplaats waar kinderen allerlei natuurlijke speeltuigen – op hun niveau – kunnen uittesten. Dit is een heel groot project en niet elke school kan dat opbrengen. Daarom hebben we een systeem uitgedacht, noem het een catalogus, waar elke school kan zien welk vergroeningstraject het best bij haar past. De lange wachttijden zullen hierdoor verdwijnen.’
‘Scholen kunnen kiezen tussen kleine, middelgrote en grote oases. Het is belangrijk dat zelfs de jongste kinderen al voeling krijgen met de natuur. De Provincie zorgt voor de coördinatie en middelen. Een school krijgt 70 tot 100 procent van de investeringskost terugbetaald. We werken op maat van de school. Scholen kunnen er meteen aan beginnen. Liefst zo snel mogelijk trouwens. De bedoeling is om zoveel mogelijk scholen over de brug te laten komen. Ik doe meteen ook een oproep naar de oudercomités om hier mee hun schouders onder te zetten. Bedoeling is om contact op te zoeken met de Regionale Landschappen. In eerste instantie komen zij op bezoek en daarna zullen zij meestappen in het verhaal.’
De speelplaats van VBS De Ceder in Kessel oogt aantrekkelijk. Je vindt er een buitenklas, speelheuvels en een voedselbosje. Lisbeth, de groene leerkracht: ‘Dit biedt enorm veel voordelen voor de motorische ontwikkeling van de kinderen. MOS heeft ons bij de aanleg zo goed mogelijk geholpen met het kiezen van boom- en plantensoorten. We hebben al onze dromen bij elkaar gelegd en dan in één plan gegoten. Ik denk dat er voor iedereen wat wils is. Iedereen, van de kleuters tot de leerlingen van het laatste jaar, werken samen. Twee jaar geleden zijn we erin geslaagd om dit project te realiseren, mede dankzij de hulp van ouders.’
‘Leerkrachten stellen vast dat er veel minder conflicten zijn dan voorheen. Elk jaar evolueren we het project met leerkrachten en leerlingen. Voor diegenen die willen voetballen hebben we een pleintje voorzien buiten de schoolmuren waar men tijdens de middag – en onder begeleiding – terecht kan. Rijen hebben we afgeschaft maar er zijn wel duidelijke afspraken gemaakt over wat kan en wat niet op de speelplaats en de kinderen houden zich eraan. In de klaslokalen dragen leerlingen pantoffels. Tijdens de voormiddag en ‘s middags zijn de speeltijden opgesplitst, in de namiddag spelen de 330 leerlingen – waaronder 100 kleuters – samen. In het totaal verdween 250 vierkante meter verharding.’ Alle kleuter-, lagere en secundaire scholen in de provincie Antwerpen – met uitzondering van de stad Antwerpen en haar districten – kunnen deelnemen aan het project. Info: www.provincieantwerpen.be/groeneoases.
Edwin MARIËN