Provincie lanceert ‘Maand van de markt’ in Lier

 Provincie lanceert ‘Maand van de markt’ in Lier

LIER – De markt is de stuwende kracht achter de lokale economie  en stimuleert ontmoetingen tussen bewoners. Om dat in de kijker te zetten is het in april Maand van de markt en dit voor de derde keer. Kathleen Helsen (CD&V, rechts op de foto bovenaan), gedeputeerde voor economie en detailhandelsbeleid, en vertegenwoordigers van het stadsbestuur van Lier gaven vanochtend de aftrap van de actie op de zaterdagse markt.

Helsen: ‘De markt is een plek waar veel mensen naartoe komen om verschillende redenen. Samen met de andere provincies organiseren wij een Maand van de markt omdat dat economisch een belangrijk gegeven is, ook in onze provincie. Wij hebben 69 gemeenten in onze provincie en we stellen vast dat op heel veel plaatsen een markt wordt georganiseerd. In 48 gemeenten wordt deelgenomen aan deze actie. Wij hebben in onze provincie 70 wekelijkse markten, georganiseerd in 53 verschillende gemeenten. Het gaat over een 700 ondernemers die daar hun kost mee verdienen. Er zijn uiteraard ook marktkramers die dat in bijberoep doen. Als we het aantal marktkramen optellen komen we uit op 6 000. Wij stellen vast dat mensen om verschillende redenen naar de markt komen. Dat heeft te maken met de beleving op de markt. Ze kunnen hun bezoek combineren met iets anders, onder meer door naar een horecazaak of een winkel te gaan.’

‘Het is uiteraard noodzakelijk dat er voldoende beleving is op de markt. In het kader van de actie kunnen mensen aan het rad van fortuin draaien, waarbij ze kans maken op gevulde boodschappentassen, geschonken door gemeenten en marktkramers. Voor de kinderen is er een zoektocht waarbij ze een leuke prijs kunnen winnen. Als provincie ondersteunen wij de lokale besturen. Wij zorgen dat de actie gecoördineerd is zodat die lokale besturen er niet zo heel veel werk mee hebben en we bezorgen ook promotiemateriaal. Dat wordt niet alleen door de marktkramers gebruikt maar ook door de winkels. Wij zijn als provincie tot de vaststelling gekomen dat horecazaken die niet ver gelegen zijn van de markt er voordeel bij hebben dat er een markt is. Ze versterken dus elkaar.’

‘We zullen van de Maand van de markt gebruik maken om cijfermateriaal te verzamelen om te weten wie er naar de markt komt, waarvoor ze vooral komen en op welke manier we ervoor kunnen zorgen dat er nog meer mensen komen. Op die manier brengen we ook de koopstromen in beeld om te weten vanwaar de mensen afkomstig zijn. Dat cijfermateriaal hebben we bijvoorbeeld al voor de stad Lier. Vooral 65+-ers komen naar hier.’

‘In vergelijking met andere gemeenten komen in Lier meer mensen (47 procent) te voet naar de markt. Een groot deel van de bezoekers zijn van Lier zelf maar in vergelijking met andere gemeenten trekt de markt hier meer mensen van buiten de stad. Globaal genomen zijn 93 procent van de marktbezoekers van de eigen gemeente maar in Lier is dat 73 procent. Die 27 procent anderen wonen in Nijlen, Ranst, Boechout, Berlaar, Duffel en Lint. Dat betekent dus ook dat wie een handelszaak in Lier heeft, meteen een aantrekkingskracht heeft naar die bezoekers uit  andere gemeenten. De meesten onder hen komen met de wagen. De mensen komen voornamelijk naar de markt in Lier voor de gezelligheid. 70 procent van diegenen die komen combineert dit met een andere activiteit in de stad.’

De promostand van de provincie Antwerpen houdt in april alvast halt op de markten van Westerlo, Bornem, Rijkevorsel, Wilrijk en Turnhout.

Ilse Lambrechts (N-VA, tweede van rechts op de foto), schepen van ondernemen: ‘Deze actie benadrukt de kracht van lokale markten waarbij mensen worden aangemoedigd lokaal te kopen en op die manier de markten te ondersteunen. Bovendien zorgt het voor het behoud van de unieke charme die een lokale markt onze stad biedt. Het versterkt de gemeenschapsband en de actie zorgt voor een identiteit om stad Lier te promoten en mensen in en rondom Lier hun directe koopomgeving te leren ontdekken en waarderen.’

De stad Mechelen trekt een bedrag van 1 000 euro uit. Er zijn verschillende pakketten met gerecycleerd materiaal gemaakt door Amai!. Verder zijn er onder meer nog prijzen te winnen zoals Mechelenbonnen, wandelingen met een gids, tickets voor het Hof van Busleyden en familietickets voor de beklimming van de Sint-Romboutstoren.

Via de marktkramers zijn er dan weer 40 waardebonnen van telkens twintig euro te winnen. Er worden wekelijks winnaars getrokken door de dienst Economie. De winnaars zullen hun prijs ontvangen op de prijsuitreiking tijdens de zaterdagmarkt van 11 mei. Info hier

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten