Provincie helpt Kempense gemeenten om landbouwwegen veiliger te maken

RETIE – Steeds meer fietsers, wandelaars, ruiters, motorrijders en autobestuurders maken gebruik van landbouwwegen, waar steeds grotere landbouwvoertuigen op manoeuvreren. Dat leidt weleens tot conflicten of zelfs ongevallen. Die kunnen vermeden worden. In Retie, meer bepaald in het gehucht Schoonbroek, trok men aan de alarmbel en vroeg men de provincie om een aantal proefopstellingen uit te proberen om de veiligheid op landbouwwegen te vergroten, van suggestiestroken tot een harde knip.
Kathleen Helsen (CD&V), gedeputeerde voor plattelandsbeleid: ‘Vervolgens hebben wij Mol, Ravels, Dessel, Arendonk en Oud-Turnhout over de streep kunnen trekken om mee te doen. Niet altijd even makkelijk want het vergt extra werk voor het personeel en dit in volle coronatijd. Gelukkig hebben ze de voorbije 2,5 jaar geparticipeerd in dit LEADER-project, een subsidieprogramma dat inzet op plattelandsontwikkeling, waarbij een studie, een theoretisch onderbouwd stappenplan en proefopstellingen tot inzichten hebben geleid.’
Om de materie wat levendig te houden werden we vanochtend om 8 uur meegenomen naar een landbouwweg in Retie, waar op dat uur veel scholieren de beschikbare ruimte delen met andere weggebruikers, in dit geval een tractor. Koen Claessens (Nieuw Retie), schepen van financiën: ‘Het autoverkeer neemt almaar toe in dit gehucht. Hier in Schoonbroek hebben wij de bewoners, de zachte weggebruikers en de landbouwers samengebracht en zo vijf knelpunten op vijf verschillende locaties geselecteerd om dingen uit te proberen. Mogelijke oplossingen hebben wij uitgetest met proefopstellingen en een algemene bevraging. Wat wij geleerd hebben is dat vijf projecten in een beperkt gebied als Schoonbroek alles heel complex maakt, zowel naar communicatie toe als naar imput van de bevolking. We hebben geleerd dat als we stappen willen zetten in dat landbouwgebied we de bevolking nog iets breder moeten betrekken omdat heel wat mensen van Retie deze wegen ook gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsingen. Hier in de Oude Beemden hebben wij geëxperimenteerd met uitwijkstroken. Die willen we nu stapsgewijs op meerdere locaties gaan toepassen.’
‘Op Kinschot hadden wij wegmarkeringen aangebracht maar we hebben gemerkt dat dit niet voldoende is dus gaan we ook daar uitwijkstroken aanbrengen. Die gaan we stapsgewijs uitbreiden in ons landbouwgebied. We hebben besloten om in Retie nog met drie snelheidszones te gaan werken: in het centrum zone 30, in het binnengebied zone 50 en op de gewestwegen zone 70. Wij hebben ook gekeken hoe verkeersstromingen zich verplaatsen en gaan nagaan hoe we op een positieve manier de gebruiker kunnen nudgen.’
Helsen: ‘Hier in Retie heeft men een veerkrachtig dorpentraject doorlopen. Daarbij kwam het probleem van de landbouwwegen naar voor. Dit is een gegeven in meerdere gemeenten. De landbouwweg waar we staan is jaren geleden ontwikkeld en waarschijnlijk hebben ze toen gezegd ‘dat is een karspoor’. Dat was bedoeld voor paard en kar en de mensen gingen er te voet of met de fiets langs en er was plaats genoeg voor iedereen. Van toeristen en wielertoeristen was nog geen sprake. Dat is nu veranderd. Er is ook veel zoneverkeer. We hadden vlug begrepen dat dit een problematiek is waar we meer aandacht aan moeten schenken. Vandaar dat we met de provincie alle expertise die we hebben en die nodig is willen inzetten om de nodige verbindingen te leggen die nodig zijn. Vanuit de provincie werken wij voortdurend samen met gemeenten om na te denken over mobiliteitsproblemen. Het is een heel leerrijk project. We moeten hierop verder bouwen en kijken hoe we stappen vooruit kunnen zetten. Het is de bedoeling dat in de drie LEADER-gebieden bekeken wordt hoe we met dit thema verder aan de slag gaan. Info: https://www.provincieantwerpen.be/lokale-besturen/gemeenten-in-beweging/begeleiding/verkeersveiligheid/aanbod-verkeersveiligheid/gedeelde-landbouwwegen.html
Edwin MARIËN
Foto Provincie Antwerpen