Provincie en stad verzamelen opmerkingen over proefopstelling F1 Mortsel

MORTSEL – De provincie Antwerpen en de stad Mortsel starten na de herfstvakantie met een proefproject op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen. Samen willen ze de veiligheid verbeteren op het deel van de fietsostrade dat door de Amadeus Stockmanslei loopt. Gisteren lichtten de provincie Antwerpen en Steve D’Hulster (Vooruit), schepen van verkeer in Mortsel, dit proefproject toe aan geïnteresseerde bewoners in het GTI.

Projectleider Sara Van Elsacker: ‘We gaan in de Amadeus Stockmanslei een proefproject doen omdat het fietspad daar veel te smal is – 2,30 meter –  is voor de 4 500 fietsers die daar per dag passeren. Het is de bedoeling dat we van één rijrichting voor automobilisten een fietsstraat maken zodat de fietsers gebruik kunnen maken van de fietsstraat in één richting en in de andere richting het fietspad beschikbaar hebben over de volledige breedte.’

‘Er zijn veel fietsers met verschillende snelheden. De grote hoeveelheid fietsers maakt het ook niet meteen aangenaam om daar te fietsen. Aangezien het een fietsostrade is willen we het daar toch zo comfortabel en veilig mogelijk maken.’

‘Het busverkeer zal niet meer door de Amadeus Stockmanslei rijden om ervoor te zorgen dat het veiliger wordt voor de fietsers. We combineren niet graag een fietsstraat met veel fietsverkeer met bussen. Daarom zal de bus in de ene richting in de Ter Varentstraat rijden. In de Osyslei blijft ze nog wel in de andere richting rijden.’

‘Vanavond kregen we veel gemengde reacties die overwegend redelijk positief waren. Uiteraard waren er ook wel wat lokale bezorgdheden die men hier op posters mocht opschrijven. We zullen dit alles meenemen en dan kijken welke bezorgdheden er terecht zijn en waar we extra rekening mee moeten houden.’

‘Het proefproject duurt zes maanden. We zullen tussentijds snelheden meten en de hoeveelheid verkeer tellen. Uiteraard  zullen we zien of we moeten bijsturen en uiteindelijk is het de bedoeling dat we in het voorjaar van 2022 beslissen of we het op het project deze manier kunnen behouden  of dat er zaken moeten veranderen.’

D’Hulster: ‘Uiteraard komen er hier vandaag bezorgde omwonenden langs. Het wordt in ieder geval een goede zaak voor de dagelijkse gebruikers. We doen wat mogelijk is. De praktijk is dat de fietsostrade tussen Boechout en Lier bijvoorbeeld een stuk breder kan zijn dan in Mortsel, waar je moet rekening houden met de stedelijke context.’

Eén van de omwonenden is Michael Dupon, voormalig voorzitter van de Open Vld-afdeling in Mortsel: ‘Het is nodig dat er iets gebeurt omwille van de vele fietsbewegingen maar ik ben als buurtbewoner niet zo happy. Op het kruispunt waar ik woon gebeuren twee oversteekbewegingen door heel veel scholieren. Net daar wil men twee bushaltes inplannen zodanig dat de fietsers een blinde spot gaan krijgen als de bus er stopt. Nu krijg ik bovendien niet alleen voor mijn huis bussen maar ook aan de zijkant. Niemand vindt dit leuk maar je kan waarschijnlijk geen omelet maken zonder eieren te breken. Jammer dat we nu pas de plannen hebben kunnen inkijken terwijl de beslissing al is genomen. Het is weliswaar een proefopstelling maar meestal wordt die definitief.’

Edwin MARIËN

 

Related post