Port of Antwerp zet in op vergroening met drie nieuwe sleepboten
ANTWERPEN – Port of Antwerp heeft drie nieuwe RSZ (Reversed Stem Drive) sleepboten gekocht. Eentje is sinds eind 2020 in dienst, de overige twee zijn recent aangekomen in de haven. De sleepboten zijn ontworpen volgens het dubbele boeg principe. Hierdoor kunnen ze dynamisch ingezet worden als voor- en achter-sleepboot. Bovendien zijn ze energie-efficiënter dankzij hun specifiek ontwerp en zijn ze uitgerust met een stikstofoyxden-filter om te voldoen aan de IMO Tier III regelgeving. Deze uitbreiding kadert in de vernieuwing en vergroening van de vloot.
COO Rob Smeets, Chief Operations Officer Port of Antwerp: ‘De voorbije jaren is er veel veranderd en werd er hard gewerkt binnen onze operationele dienst. De lancering van Vessel Traffic Services (VTS), nieuwe sleepboten, binnenkort hybride handhavingsvaartuigen, …Stuk voor stuk sterke realisaties die we dankzij de inzet en het enthousiasme van alle collega’s hebben kunnen verwezenlijken. We gaan eerst aankopen en nadien de bestaande vaartuigen innoveren. We zijn nu al aan het denken hoe de volgende generatie eruit zal zien.’
De bemanning van een sleepboot bestaat uit een kapitein, een matroos en een scheepswerkkundige. Smeets: ‘Dat gaan we ook zou houden. Inkrimpen zou willen zeggen inleveren aan veiligheid. Deze sleepboten kosten 6,7 miljoen euro per stuk, de vorige generatie elf miljoen. In principe zouden ook deze 30 jaar dienst kunnen doen maar dat is niet de bedoeling. We gaan ze een aantal jaren operationeel houden en dan worden ze doorverkocht. Ze doen ook dienst om branden te blussen.’
CEO Jacques Vandermeiren: ‘Dit is een belangrijke dag voor de Antwerpse haven, een absolute mijlpaal. Toen ik in dienst trad vroegen we ons af of we de sleepboten in eigen beheer zouden houden. Vandaag blijkt dat we de juiste keuze hebben gemaakt ook al geloofden we er eigenlijk niet meer in. Dit zijn niet zomaar sleepboten. Dit is de crème de la crème. We staan aan het begin van een nieuwe generatie. Port of Antwerp wil een klimaat-neutrale haven zijn in 2050. De aankoop van deze boten kadert in de vernieuwing en vergroening van onze vloot waarbij we inzetten op duurzame en energie-efficiënte vaartuigen. Het is de bedoeling dat we de andere sleepboten nog jaren gaan gebruiken.’
Havenschepen Annick De Ridder (N-VA):’ Met de uitbreiding van onze vloot blijven we inzetten op het 100 procent operationeel zijn van ons diensten en willen we verder het pad effenen voor een duurzame scheepvaart. Als Port of Antwerp geven we zelf het goede voorbeeld door een grote stap te zetten in de vergroening van onze eigen sleepboten. We willen gaan voor duurzaamheid maar uiteraard kan dit maar stap voor stap. Anders zou de haven plat liggen. Maar het moet wel gebeuren. Wanneer we dit eisen van onze klanten moeten we ook zelf het voorbeeld geven. Volgend jaar volgen er sleepboten op methanol, in 2023 op waterstof.’
In 2020 deden 14 000 zeeschepen en 57 000 binnenschepen de haven van Antwerpen aan. Om al deze schepen veilig en vlot van de sluizen naar hun ligplaatsen te begeleiden en vice versa, voert Port of Antwerp elk jaar 19.000 sleeptaken uit achter de sluizen, zowel op Rechter- als op Linkeroever. Om al deze sleeptaken tot een goed eind te brengen, beschikt Port of Antwerp over achttien operationele sleepboten en 250 werknemers die 24/7/365 paraat staan.
Edwin MARIËN
Foto: Port of Antwerp