Peter Vanlaet en zijn gasten pakken Lotto Arena in tijdens Nekka-nacht

 Peter Vanlaet en zijn gasten pakken Lotto Arena in tijdens Nekka-nacht

MERKSEM – Na enkele jaren afwezigheid – de vorige editie werd georganiseerd in 2018 en vorig jaar strooide corona in laatste instantie roet in het eten – kwam Nekka-Nacht, hét festival van het Nederlandstalige lied, gisteravond terug naar de Lotto Arena, met het vertrouwde concept van de centrale gast. Voor deze nieuwe editie werd dat Mama’s Jasje. Zanger Peter Van Laet trad daarmee in de voetsporen van onder meer Bart Peeters, Kommil Foo, Raymond van het Groenewoud, Boudewijn de Groot, Willem Vermandere, Buurman en  Stef Bos.

Twintig jaar lang werd de Nekka Nacht georganiseerd, aanvankelijk in het Sportpaleis, volgens hetzelfde concept: gevestigde waarden van het Nederlandstalige lied deelden niet alleen het podium met de centrale gast maar ook met opkomende artiesten. In 2018 – vooraleer het doek voorlopig viel over de nacht – werd hier een uitzondering op gemaakt. Toen was er geen centrale gast. De laatste edities hadden te kampen met een terugloop van de publieke belangstelling. Het Sportpaleis werd ingeruild voor de kleinere Lotto Arena maar het mocht niet baten. Gisteren zat de benedenverdieping goed vol, op het balkon waren er wel nog behoorlijk wat plaatsen vrij, maar zulk evenement (her)opstarten is niet evident.

Het is Koen Huygebaert die de draad weer opnam. Hij is zaakvoerder van HCVO uit Deurne, en doet de administratie van vele gesubsidieerde theatergezelschappen. Als voorzitter van Nekka vzw is hij nu ook organisator.

Mama’s Jasje scoorde tal van hits waaronder ‘Als De Dag Van Toen’, ‘Teken Van Leven’, ‘Zo Ver Weg’ ‘Laat Me Alleen’ ‘Eén nacht alleen’en ‘Het Is Over’ die in het collectief geheugen gegrift staan. De band rond Peter Vanlaet is met 1,4 miljoen albums één van de bestverkopende Belgische artiesten. Tussen 2009 en 2018 bleef het stil rond de groep, onder meer na een conflict met de platenmaatschappij. In 2019 kwam dan de comebackplaat ‘Nieuwe jas’. In 2020-2021 vierde Mama’s Jasje haar 30ste verjaardag. Naar aanleiding hiervan kwam het album ‘De Jaren Van Verstand’ uit. Een dubbelalbum met de grootste hits, songs die Peter bracht in Liefde Voor Muziek en nieuw werk.

Vanlaet deelde gisteren het podium met zijn muzikale vrienden: Raymond van het Groenewoud (centrale gast op Nekka-nacht in 1999 en 2010), Wannes Cappelle (eerder te gast in 2013), Gene Thomas, Jaap Reesema, Pommelien Thijs – tijdens de laatste MIA’s goed voor drie prijzen – solovrouw, doorbraak en hit van het jaar met ‘Ongewoon’ – én het grote idool van Peter Vanlaet, Frank Boeijen.

Toch twee minpuntjes: pogingen om de zaal te betrekken in een samenzang mislukten. Zoiets doe je ook niet op bevel en zeker niet voor aanvang van het concert of tijdens de pauze, wanneer de stoelen nog niet allemaal bezet zijn. En ook de winnaressen van de laatste Nekka-Nacht-wedstrijd brachten iets te intimistisch werk om de toeschouwers te laten applaudisseren. De poging van de driekoppige vrouwelijke synthpopformatie BLOND was dus verdienstelijk. Hun nummers waren origineel, maar ‘pakten’ niet voor een publiek dat voor andere artiesten gekomen was.

En er kwam nog een andere winnares op het podium: Erika Dehenau. Zij won de wedstrijd ‘Een nieuw jasje voor Mama’s Jasje’. Een jury, onder leiding van Peter Vanlaet, koos haar als laureate. Bleek dat zij een enorme fan was die het logo van Mama’s Jasje op haar linkerarm had laten tatoeëren en veel troost vond in de liedjes van Peter Vanlaet nadat haar beide ouders kort na elkaar overleden waren. Een voor 100 procent geslaagde organisatie was het dus niet maar wanneer de aanwezigen van gisteravond volgend opnieuw komen en een vriend(in) meebrengen dan wordt Nekka-nacht op termijn opnieuw wat het vroeger was.

Edwin MARIËN

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten