Parkbrug op Eilandje wordt gebruiksvriendelijker dankzij nieuwe fietshelling

ANTWERPEN – De afgelopen dagen werden aan het Willemdok de elementen voor de fietshelling van de Parkbrug geleverd. Vanmiddag werd gestart met de volgende fase: het overbrengen van het eerste brugelement vanop het ponton in het Willemdok naar de definitieve locatie.

Het betreft een waar huzarenstuk dat enkel bij gunstig weer kan uitgevoerd worden. Donderdag wordt in principe het laatste element geplaatst maar – aangezien de weersvoorspellingen voor die dag niet meteen rooskleurig zijn – kan het dat men woensdag al gaat proberen om de klus te klaren.

Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘De Parkbrug ligt hier al sinds 2016. Het is de meest fotogenieke brug van de stad. Dat zal zo blijven tot de brug over de Schelde er ligt. Voor fietsers die hier passeren is het niet zo aangenaam omdat er aan het Eilandje geen fietshelling aanwezig is, maar enkel een lift en trap. Dit bestuur houdt niet van half werk vandaar dat we dit euvel nu goed maken.’

‘Tenslotte is het de belangrijkse verbinding tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Meteen wordt de missing link weggewerkt. Dat gebeurt trouwens door hetzelfde ontwerpbureau (Ney & Partners) dat de brug ontworpen heeft. De brug zal worden uitgerust met anti-slip zodat het geen glijbaan wordt. In mei zal ze worden ingefietst.’

Projectleider Manuel Verreet: ‘In het totaal moeten er vier onderdelen geplaatst worden. Het eerste, wat je dus hier ziet, weegt 35 ton. Het zwaarste weegt 45 ton. Na de plaatsing is er nog heel veel werk.’

‘Er moet gelast worden, geschilderd, de ballustrade moet worden aangebracht, de verlichting – die in de brug zal worden verwerkt -, asfalt gegoten en tenslotte is er de afwerking van het geheel.’

De fietshelling komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur.

Het wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem. Die worden trouwens behouden.

De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen. De start ervan is voldoende breed gemaakt om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. Er is een budget voorzien van 2 583 717 euro.

Aannemer Emotec NV uit Puurs voert de werken uit, die worden gecoördineerd door AG VESPA. De eerste maanden vonden ze plaats in een atelier. Daarna startten ook de voorbereidende werken op het terrein maar die liepen – door de coronatoestanden – behoorlijk wat vertraging op.  Daarna werd de helling in verschillende delen naar Antwerpen vervoerd en gemonteerd. Tegen het najaar van 2020 moest de helling klaar zijn voor gebruik, maar dat zal dus uiteindelijk een halfjaar later gebeuren.

Edwin MARIËN

Afbeelding: Emergo Group (zo zal de brug er uiteindelijk uitzien).

Related post