Opleiding voor kinderbegeleiders bij KdG, hernieuwing gruisweg in Merksem/Schoten

ANTWERPEN – De Karel de Grote Hogeschool (KdG) start dit academiejaar als eerste met een nieuwe navorming voor kinderbegeleiders in het onderwijs. ‘Hun rol wordt vandaag ondergewaardeerd en er wordt te weinig geïnvesteerd in hun professionalisering’, klinkt het.
Kinderbegeleiders zorgen voor extra ondersteuning in de klas: ze helpen met zorgtaken en verbinden zorg, leren en spelen met elkaar.
Liesbeth Kustermans, docent en beleidsondersteuner in de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan KdG: ‘Vandaag zien we dat het lerarentekort er in de praktijk voor zorgt dat kinderbegeleiders soms worden ingezet om een volledige klas over te nemen, dat er weinig tijd is voor gelijkwaardige samenwerking met leerkrachten en dat groeien als kinderbegeleider niet vanzelfsprekend is in deze werkcontext.’
Dat blijkt ook uit onderzoek van VBJK (Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen) in samenwerking met de Erasmushogeschool, KdG en internationale partners naar de jobbeleving van kinderbegeleiders in het onderwijs. Kustermans: ‘Zij voelen zich vaak ondergewaardeerd. Ze werken beperkte en gesplitste uren, hebben geen vast team of rechtstreekse collega’s. Ze staan meestal in een assisterende rol met weinig participatie- en ontwikkelingsmogelijkheden.’
Om hierop in te spelen richt de Karel de Grote Hogeschool nu als eerste een opleidingsaanbod in voor kinderbegeleiders in het onderwijs. Kustermans: ‘Er bestaat nauwelijks professionaliseringsaanbod voor hen. Met onze ondersteunende navorming reiken we tools aan om hen te sterken in hun rol en waarderen we hen in het uitgebreide takenpakket dat ze momenteel vaak opnemen. Ze ontmoeten tijdens de vorming ook andere kinderbegeleiders met wie ze ervaringen kunnen uitwisselen.’
Concreet gaat het over een opleiding van zes dagen gespreid over het hele academiejaar op de campus van KdG en op een school. Kustermans: ‘We maken de deelnemende kinderbegeleiders nog meer wegwijs in onderwijs en onderwijsdoelen: zo kijken ze mee door de bril van de leerkracht. We leren hen ook om hun eigen deskundigheid en sterktes samen in te zetten met die van de leerkracht.’
De opleiding is ontwikkeld in nauw contact met het werkveld. Een docent: ‘We spraken met directies, beleidsondersteuners en ook apart met kinderbegeleiders. Zo spelen we met ons aanbod echt in op de noden die deze kinderbegeleiders en de scholen ervaren. We willen bijdragen aan de maatschappelijke erkenning van kinderbegeleiders en werken aan een gelijkwaardige samenwerking tussen leerkrachten en kinderbegeleiders op school.’
Inschrijvingen lopen tot vrijdag 8 september. Info vind je hier Op dinsdag 5 september om 16 uur is er een digitaal infomoment.
Het fiets- en wandelpad Gruisweg (zie foto), gelegen op het grondgebied van district Merksem en gemeente Schoten, is een belangrijke en veilige verbinding tussen Merksem en Schoten. Het wegdek is versleten en Merksem en Schoten hebben samen beslist om het volledig opnieuw te asfalteren om zo het comfort voor fietsers en voetgangers te vergroten.
De werken starten op maandag 4 september en duren tot eind september. Tijdens de werken is de Gruisweg volledig afgesloten en niet toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De hondenloopzone is eveneens niet bereikbaar. Vanaf eind september kunnen fietsers en voetgangers weer veilig en comfortabel door dit stukje groen fietsen en wandelen. (EM / Foto District Merksem)