Opener van Maanrock bekend, stad Mechelen promoot verblijfstoerisme
MECHELEN – Gisteren vond de finale van de vijfde editie van de Maanrock DJ Rally op Mechelen Beach plaats. De vier finalisten streden voor een plek op het Feest Podium tijdens Maanrock. Mechelse DJ Pierre Total (zie foto) mag op vrijdag 25 augustus de IJzerenleen openen en draait in het najaar een set in Versuz.
Kristof Calvo, voorzitter Mechelen Feest: ‘Maanrock heeft grote namen op de affiche, maar net zo belangrijk zijn de speelkansen voor jong talent. We hebben al jaren de Maanrockrally voor live muzikanten en sinds enkele jaren ook de Dj Rally. Voor de jury was het ongetwijfeld een moeilijke keuze. DJ Pierre Total is de uiteindelijk winnaar en krijgt dus een plekje op Maanrock zelf. De komende jaren willen we nog meer van zulke initiatieven opzetten voor jong muzikaal talent.’ DJ Pierre Total is een geboren en getogen Mechelaar die met zijn Hip hop, afrobeats, latin en andere wereldse invloeden zorgt voor de perfecte summervibes op de dansvloer. De andere finalisten van de DJ Rally 2023 waren DJ Marjory, Van Engeland, PLTSML.
Maanrock houdt jaarlijks twee wedstrijden om aanstormend muzikaal talent een kans te geven. Met Maanrock Rally kunnen live bands uit Mechelen en omstreken, waarbij minstens de helft van de groepsleden jonger is dan 30, zich in het voorjaar inschrijven. Een jury selecteert uit alle demo-inzendingen tien finalisten. Deze artiesten spelen live de finale waaruit er drie winnaars worden gekozen. De drie bands spelen hun showcase op zondag tijdens Maanrock op het Mechels Podium (Cultuurplein). De wedstrijd is een samenwerking tussen de Maanrock, 2800 Leeft en Concertzaak vzw. Bij de DJ Rally wordt er één winnaar gekozen die in de editie van 2023 op vrijdag het Feest Podium (IJzerenleen), gehost door Versuz, mag openen. Info: www.maanrock.be.
De zomercampagne van Visit Mechelen moet Mechelen nog meer op de kaart zetten als topbestemming voor een meerdaagse citytrip, zowel in België als voor de buren uit Frankrijk en Nederland. De campagne heeft als thema ‘Ondersteboven van Mechelen en is zichtbaar op sociale media en in drukwerk.
Björn Siffer (Groen), schepen van cultuur en toerisme: ‘Mechelen scoort hoog scoort bij dagjestoeristen, maar de Mechelse logies en andere toeristische partners hebben ook heel wat in petto voor een meerdaags verblijf. Van cultuurhistorische bezienswaardigheden, horeca en shoppen tot sportieve activiteiten in de natuur. De Campagne Mechelen Ondersteboven speelt er daarom in de eerste plaats op in om het verblijfstoerisme in juli en augustus bij de Mechelse hotels, B&B’s en vakantiewoningen nog meer top-of-mind te maken bij toeristen uit binnen- en buitenland. Daarnaast focust de campagne op het brede aanbod aan activiteiten in Mechelen deze zomer voor gezinnen, sociale genieters en meerwaardezoekers, die allemaal voorgesteld worden in de nieuwe zomerbrochure van Visit Mechelen, die je online kan downloaden of kan ophalen bij Visit Mechelen in het Schepenhuis of bij de toeristische partners.’
Emilie De Preter namens de Mechelse Hotel Associatie: ‘Mechelen is niet zomaar een stad, het is een plek waar de geschiedenis tot leven komt in elke prachtig historisch gebouw dat je betreedt. De Sint-Romboutskathedraal is een adembenemende bezienswaardigheid die het indrukwekkende symbool vormt van onze historische stad. Een beklimming van de toren biedt niet alleen een panoramisch uitzicht over Mechelen, maar ook een onvergetelijke reis terug in de tijd.’ We kijken ernaar uit om iedereen hartelijk te verwelkomen en elke bezoeker een unieke ervaring te bezorgen.’ Kurt Schelfhout van Kleinschalige Stedelijke Logies Vlaanderen: ‘Dit geeft onze leden, voornamelijk kleinschalige logies, de mogelijkheid om een mooi gevarieerd en breed programma aan te bieden aan hun gasten.’ Info: https://visit.mechelen.be/zomer (EM / Foto Stad Mechelen)