Ook Malle zet zijn zes lokale duurzame helden in de bloemetjes
MALLE – Samen met 176 andere Vlaamse steden en gemeenten neemt ook Malle deel aan de Week van de Duurzame Gemeente, die nog loopt tot zaterdag 25 september. De gemeente hing de vlag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDG’s) uit en zette zes duurzame helden in de kijker.
Burgemeester Harry Hendrickx (DBM): ‘Deze helden hier leveren belangrijk werk. De DOD’s – zoals ik ze liever noem – werden in het begin te erg ecologisch bekeken. Het is echter meer dan dat. Het is een levenshouding, het omvat goed onderwijs, wil armoede uit de wereld helpen en richt zich op ecologie en een duurzame economie. Alle bedrijven en alle overheden hebben te maken met minstens een aantal doelstellingen.’ De zes helden:
In april opende Kasper Stockman Frituur De Braaipan en dit in samenwerking met de uitbaters van restaurant bistro Nobis. ‘Wij vinden het belangrijk om geen plastieken potjes of zakjes te gebruiken. Daarvoor zijn we bij Biopack uit Gistel terecht gekomen. We spelen ook in op de korte keten. Wij gaan zelf de runderen kiezen en verwerken die zodat er niets van verloren gaat.’
Tijdens de bouw en inrichting van haar woning ontdekte Kelly van Woolwood de Scandinavische trend van de houten wandpanelen. ‘De panelen werken geluidsabsorberend, geven de ruimte een andere uitstraling en zijn gemakkelijk te (de)monteren tegen de muur of plafond. Omdat ik alles zo lokaal mogelijk wil houden werken wij samen met Houtbedrijf Van Laer hier uit Malle en Kunnig, een maatwerkbedrijf op het Antwerpse Kiel.’
Etap Lighting International is een belangrijke speler in de Europese markt voor energiezuinige, comfortabele en innovatieve verlichtingsoplossingen. ’Wij zijn al meer dan 70 jaar actief. Om onze eigen ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken schreven wij in voor het Science Based Targets-initiatief om tegen 2030 onze CO2-uitstoot met minimaal 50 procent te verminderen. Wij leggen de lat hoger en gaan voor 55 procent in 2025.’
Voor haar theewinkel zoekt Amy haar producten zorgvuldig uit met het oog voor onze planeet. ‘Wij zijn drie jaar bezig. Onze kersenpitjes worden bijvoorbeeld gemaakt door mensen die normaal niet op de arbeidsmarkt aan de bak zouden komen. Onze Moonlight thee komt van plantages waar de boeren een eerlijk loon ontvangen. We werken samen met lokale mensen en onze cacao wordt overgebracht per zeilschip.’
Met haar online interieurwinkel ‘De Planeet Interieur’ wil Laura tijdloze en kwaliteitsvolle Belgische merken aanbieden. ‘We hebben uitsluitend Belgische merken en streven ernaar dat al onze producten in ons land worden geproduceerd. Onze visitekaartjes worden gerecycleerd en we leggen de focus op diervriendelijke en natuurlijke materialen waarbij afval tot een minimum wordt herleid.’
Axelle Defossez stampte in maart met haar vader Dominique DEFO uit de grond. ‘We hebben een koffiebar en een verpakkingsvrije winkel. We hebben gekozen voor de naam DEFO als afkorting van onze familienaam maar we hebben ondertussen gevonden dat het ook ‘Deontologische Fijne Organische Materialen’ betekent. Een deel van onze opbrengst gaat naar organisaties die zich bezig houden met het redden van schildpadden en het koraalrif.’
Edwin MARIËN