Ombudsmannen gaan zelf naar de burgers en waren vandaag in Antwerpen
ANTWERPEN – De Belgische ombudsmannen gaan zelf naar de burgers. In het kader van de Week van de Bemiddeling organiseren de ombudsmannen van 9 tot vrijdag 20 oktober een tour door België.
Ombudsmannen helpen burgers bij problemen met openbare diensten of bedrijven. Ze gaan langs in vijf Waalse steden, vijf Vlaamse steden en in Brussel. Vanmiddag belandde de tour in Antwerpen aan de Grote Markt.
Ombudsman.be, het Belgische Ombudsmannetwerk, organiseert zijn OmbudsTour. De ombudsmannen komen bij je langs om uit te leggen hoe ze werken en wat ze voor je kunnen doen en dit gebaseerd op de slogan ‘Er is altijd een Ombudsman om u te helpen.’
Het netwerk brengt institutionele (staat, regio’s, gemeenten,…) en sectorale (verzekeringen, postsector, energie,…) bemiddelaars samen.
Marc Bertrand, voorzitter van Ombudsman.be: ‘De ombudsman is een bemiddelaar. Hij komt tussenbeide wanneer een persoon een probleem ondervindt met een publieke of private dienst, en de situatie niet kan oplossen met de betrokken dienst.’
‘Hij zorgt ervoor dat er een oplossing wordt gevonden, geeft antwoorden en doet waar nodig aanbevelingen om de dienstverlening te verbeteren.’
Het doel van deze OmbudsTour is Ombudsman.be, het Belgisch netwerk van de ombudsmannen, meer bekendheid te geven.
Het netwerk brengt de Belgische ombudsmannen samen die actief zijn op federaal, regionaal en gemeentelijk niveau, maar ook in de verschillende economische sectoren zoals het openbaar vervoer, telecom of energie.
De OmbudsTour laat iedereen spelenderwijs kennismaken met ombudswerk aan de ombudsstand.
De stand werd in Antwerpen feestelijk geopend door provinciegouverneur Cathy Berx (links op de foto) en schepen Nabilla Ait Daoud (N-VA, rechts op de foto).
Daarna volgde een infosessie georganiseerd voor de stakeholders (OCMW, CAW, politie, sociale partners…), zodat ook zij de burger naar de ombudsdiensten konden leiden. De schepen heette de deelnemers welkom in het stadhuis.
Ombudsdiensten zijn enorm relevant. Samen zoeken ze elk jaar naar een oplossing voor de meer dan 100 000 klachten die ze ontvangen, en dat volledig onafhankelijk en gratis.
Bertrand: ‘De tussenkomst van de ombudsman is meestal tweedelijns. We vragen dus aan de mensen om eerst contact op te nemen met de betrokken dienst om een oplossing te vinden.’
‘Als dat niet lukt, kan de klant een klacht indienen bij de bevoegde ombudsman. Een beroep op een ombudsman heeft altijd nut – zowel voor burgers, steden, openbare diensten als bedrijven.’
Hier vind je de contactgegevens van alle Belgische ombudsmannen. (EM / Foto Karla BLOMME)