Verkeer vanaf Mechelen-Zuid vanaf morgenochtend stuk vlotter dankzij Tangent
MECHELEN – Vanavond om 22 uur gaan de Tangent en de Margaretatunnel in Mechelen officieel open voor het autoverkeer. Meteen is een einde gekomen aan een periode van zeven jaar werken. Het verkeer dat vanuit het Zuiden Mechelen binnenrijdt zou op die manier een stuk vlotter moeten verlopen. De nieuwe verbinding is 2,7 kilometer lang, de Margaretatunnel is 755 meter. Het openstellen van de Tangent vanavond en vannacht gebeurt in fasen. Morgen zou hij al moeten zorgen voor een vlottere ochtendspits.
Bart Somers (Open Vld), minister van samenleving en titelvoerend burgemeester: ‘Ooit had Nederland plannen om een hogesnelheidstrein door Mechelen te laten rijden tegen 190 kilometer per uur. In 2006 kwam het idee om naast de spoorbypass, het nieuwe drie kilometer lange dubbelspoor dat nodig was om de Thalys door onze stad te laten rijden, een gewestweg aan te leggen. Het idee kwam van Herwig Persoons . Hij kwam in 2005 op mijn bureau. ‘Ik ga mijn ideeën enkel maar kenbaar maken nadat je herkozen bent’, zei hij.’
Persoons was in dienst bij de NMBS maar werd in 2015 aan de kant gezet. Somers: ‘We hebben de plannen wel wat moeten bijsturen. De aanpassingen aan de Leuvensesteenweg waren niet evident en het kostenplaatje viel wat hoog uit. Ze werden toen geraamd op 350 miljoen euro. Wat er nu komt is dus een afgeslankte versie van dat plan maar het mag best gezien worden. En wat mag gezegd worden: het wordt gedragen door de Mechelaar want geen enkele procedure, bij welke rechtbank ook, heeft voor vertraging gezorgd. Dit is een project voor de automobilist maar ook de fietser doet er voordelen bij. Voormalig minister van verkeer, Hilde Crevits (CD&V) zorgde voor een extra vijftien miljoen die werd voorzien voor fietsinfrastructuur. Deze Tangent zal ook de Vesten ontlasten en gaat toelaten dat onze stad nog meer kan openbloeien. Wanneer je nu op de Vesten komt krijg je nog een beeld van het ‘oude’ Mechelen. Dankzij de aanleg van de Tangent komen de Nekker, de bioscoop, het Douaneplein,… op wandelafstand te liggen. Vorige week kwamen duizenden Mechelaars, te voet of met de fiets, al eens een kijkje nemen. De reacties waren unaniem positief.’
Waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld): ‘De Tangent dient om het doorgaand verkeer van de vesten en uit het centrum te houden en zorgt voor een vlotte bereikbaarheid van de ondergrondse stationsparking, die plaatsbiedt aan 2 000 wagens. De toegangen sluiten aan op de ondergrondse kiss &and ride, die zich bevindt onder het toekomstige busstation. Bovendien is ze noodzakelijk om het project Ragheno mogelijk te maken, de stadswijk voor 10 000 inwoners, die tussen de Leuvense Vaart en de Leuvensesteenweg zal gerealiseerd worden.’
Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams Minister van mobiliteit: ’36 procent van alle stikstofuitstoting komt voort van mobiliteit. Daarom hebben wij onze mobiliteitsvisie 2040 gelanceerd die moet zorgen voor slimmere, duurzamere en veiligere mobiliteit. Stationsomgevingen zijn de plek bij uitstek waar diverse vormen van mobiliteit samenkomen en op elkaar ingespeeld zijn. Ter hoogte van het Douaneplein voorzien we een Hoppingpunt om de co-mobiliteit te stimuleren. Ik heb niet alleen in de Tangent geïnvesteerd maar ook in een nieuw busstation en een conflictvrije fietsverbinding.’ Langsheen de volledige Tangent wordt een groenzone aangelegd, die op drie plaatsen de vorm van een park aanneemt.
Edwin MARIËN