Nijlen heeft derde elektrische laadpaal – vernieuwd infomagazine in de bus
NIJLEN – Vanmorgen werd op het Koningin Astridplein, even voorbij en aan de overzijde van het station, de derde laadpaal voor elektrische voertuigen op Nijlens grondgebied, ingehuldigd.
Luc Luyten (Nijlen&U, links op de foto ), schepen voor energie: ‘Twee jaar geleden werd de eerste laadpaal geplaatst op het Pastoor Schelkensplein in het centrum van Kessel. In het najaar kwam er een tweede bij op het August Hermansplein en dit is dus nummer drie. We denken dat dit een uitstekende locatie is, zo vlak bij het station. De twee laadpalen worden gebruikt maar het kan beter. In Kessel wordt hij zowat 100 keer per jaar gebruikt. Blijkbaar zijn er in Nijlen toch heel wat mensen die de batterijen thuis kunnen opladen.’
Bert Celis (Groen/Open Vld, rechts op de foto), schepen voor mobiliteit: ‘Het volledig opladen van de batterij duurt enkele uren. Aan één paal kunnen twee wagens staan dus op dit moment kunnen zes elektrische wagens in Nijlen/Kessel tegelijkertijd worden opgeladen. We worden in de toekomst een Hoppinpunt, een mobipunt dat het vlot overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel moete vergemakkelijken dus, waarbij we ook binnen de twee jaar een project van elektrische deelwagens en deelfietsen gaan opstarten.Op termijn komen er deelwagens aan de Stationssteenweg en de Zavelweg, telkens één voor de buurtbewoners en één voor iedereen.’ Aan de laadpalen kan men zijn wagen opladen via de app van Smoov. Celis:’Het gaat zeer eenvoudig. Gewoon de app. openen, de qr-code scannen en het nummer van de paal ingeven.’
Voor of in het Paasweekend valt het eerste exemplaar van een totaal vernieuwd gemeentelijk infomagazine in elke Nijlense brievenbus. Na vele decennia ‘Gemeentekroniek’ – met een eerste uitgave in 1989 – neemt een compleet vernieuwd magazine de fakkel over. Het kreeg de naam ‘BEKEND’ mee en is zowel qua vorm als qua inhoud helemaal anders.
Het nieuwe magazine is luchtiger en visueel aantrekkelijk, met een afwisseling van kortere en langere artikels, doorspekt met mooie beelden. Inhoudelijk komt het nieuwe magazine los van de louter gemeentelijke, informatieve, berichten. De focus ligt op verhalen uit de gemeente, verteld door mensen uit de gemeente. Daarnaast wil het ook uitstralen dat de Nijlenaar trots mag zijn op zijn gemeente en al wat deze te bieden heeft. Meer human intrest en een hoger feel good gehalte dus.
De vernieuwing in de gemeentelijke communicatie blijft daar niet bij. Er komt een online platform met activiteiten, verhalen, achtergrondartikelen, toeristische en recreatieve informatie. Er komt ook een aparte uitgave op papier met een overzicht van de activiteiten van gemeente en verenigingen. Wanneer dit precies zal verschijnen, is vanwege de huidige Corona-situatie nog niet te zeggen. Over specifieke onderwerpen zal er ook met themabrochures gewerkt worden.Maar ook daarmee is de kous nog niet af.
In de eerste uitgave van ‘BEKEND’ kan je lezen hoe leerlingen van Githo Nijlen aan de slag zijn om banken te maken die tegen de zomer in het Soldatenbos zullen verschijnen. Dat zal het eerste voorbeeld zijn van visuele vernieuwingen en lokaal gemaakte gebruiksvoorwerpen die daarna ook op andere toeristische troeven en recreatieve trekpleisters zullen worden geplaatst. Het totaalaanbod van wat Nijlen op dat vlak te bieden heeft, zal de komende maanden en jaren stelselmatig verder in de verf gezet worden.
Edwin MARIËN