Nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder Turnhoutsebaan, nog 60 fietsprojecten volgen
BORGERHOUT – De nieuwe fietstunnel onder de Turnhoutsebaan op de grens van Borgerhout en Deurne is klaar. Vanochtend werd de tunnel feestelijk geopend voor fietsers en voetgangers. De nieuwe infrastructuur sluit aan op het Ringfietspad en het provinciaal domein Rivierenhof.
Bart Van Camp, directeur omgeving bij Lantis: ‘Het is nodig en nuttig dat deze brug wordt aangelegd want we zijn met velen, die de fiets opklimmen hier in Antwerpen. Het laatste Trendsrapport van de stad Antwerpen heeft uitgewezen dat er niet meer zoiets bestaat als Koning Auto. In het woon-werkverkeer heeft de fiets de auto voorbij gestoken. Meer dan 42,6 procent van dergelijke verplaatsingen gebeuren met de fiets. Dat is gigantisch maar ook een zeer goede keuze hier in de stad. Het Ringfietspad neemt daar een heel bijzondere plek in. Op de vele fietstelpalen meten wij 3,5 miljoen verplaatsingen met de fiets waarbij 500 000 fietsers gebruik maken van dit Ringfietspad.’
‘Je vraagt je af wat de bouwheer van de Oosterweelverbinding hier komt doen? Het is een verkeerd begrip dat Oosterweel een project is. Oosterweel is een programma van heel wat maatregelen, niet alleen die nieuwe Scheldekruising of de fly-overs die je op Linkeroever ziet voor de weg maar ook heel wat leefbaarheidsprojecten zoals overkappingen en uiteraard ook heel wat investeringen voor het fietsverkeer en het openbaar vervoer. Dit is er eentje van.’
Lydia Peeters (Open Vld), Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken: ‘Vandaag zien we een helderblauwe hemel, ideaal fietsweer dus. Het is heel goed om te fietsen in Antwerpen. De Modal Shift is hier al heel duidelijk gerealiseerd. Als Vlaamse Overheid hebben wij sowieso vooropgesteld dat we een modieuze Modal Shit willen hebben. Voor Antwerpen betekent dat een verhouding 50-50. 50 procent van de verplaatsingen zouden duurzaam moeten zijn. In Antwerpen hebben we dat al gehaald. Dat is op zich een heel goede zaak, zowel voor het klimaat, voor de gezondheid, voor de ‘portemonnee’ van de mensen,… dat juichen we enkel maar toe.’
‘Ik ben blij dat Lantis met het programma Oosterweel volop mee de kaart trekt van de fietsinfrastructuur. We stonden hier een halfjaar geleden, tijdens het Allerheiligenweekend, toen ik het inschuiven van de brug mocht meemaken, een zeer secure klus die op amper vier dagen tijd geklaard was. Nu zijn we zes maanden verder en alles is al in perfecte toestand. Er is een ruim fietspad van 6,5 meter breed, met daarnaast een voetpad van twee meter. Kortom, een enorme meerwaarde voor iedereen die hier gebruik van maakt. We hebben toekomstgericht nog heel wat in petto. Wanneer ik kijk naar ons investeringsplan 2023 dan hebben we voor de provincie Antwerpen een bedrag van 51 miljoen euro uitgetrokken voor een 60-tal fietsprojecten die we nog gaan realiseren. 25 miljoen euro is bestemd voor de Vervoerregio Antwerpen.’
De fietstunnel sluit aan op de toekomstige overkapping van de Oosterweelverbinding ter hoogte van Hof ter Lo en het Ringfietspad. Het is een puzzelstukje in de 35 kilometer aan nieuwe fietspaden, fietsostrades en tal van nieuwe of tijdelijke fietsbruggen in het kader van de Oosterweelwerken. De voorbije maanden werden zowel de rij- en trambanen, als de voet- en fietspaden van de Turnhoutsebaan heraangelegd. Dankzij deze heraanleg sluiten de openingen van de tunnel mooi aan op de bovenzijde van de Turnhoutsebaan en op het Ringfietspad. De verbindingen met de Parkweg bij het Rivierenhof en het Ringfietspad zijn aan beide zijkanten voorzien van groenbermen. De oude doorgang, die binnenkort in de werfzone van de Oosterweelwerken komt te liggen, blijft bestaan. Dit traject zal later als ecopassage worden ingericht. Zo kunnen ook dieren veilig hun oversteek maken tussen het park Rivierenhof en het nieuwe, toekomstige Ringpark het Schijn.
Edwin MARIËN
Foto Lantis