Nieuwe app is cruciaal voor zorgkwaliteit van obesitaspatiënten
GEEL – Dr. Lafullarde, Dr. Gys, Dr. Ruyssers en hun team van specialisten van de Obesitaskliniek Baro van Ziekenhuis Geel geven hun bestaande zorgtraject een extra dimensie dankzij de introductie van een nieuwe patiëntenapplicatie. In de Maela app kan de patiënt op elk tijdstip en op eender welke locatie zijn eigen zorgtraject in beeld brengen. Hij krijgt de juiste informatie op het juiste moment van zijn behandeling en kan het multidisciplinair team altijd bereiken voor vragen via een online chatfunctie.
Communicatie verloopt steeds meer via digitale kanalen zoals via een applicatie. Als innovator in de zorg gaat Baro mee met die digitale vernieuwingen. Dr. Lafullarde: ‘Het is noodzakelijk dat je als team de taal spreekt van de patiënt. Sinds begin 2017 zijn wij als pionier gestart met een app om dicht bij onze patiënten te staan en hen te begeleiden. Een nauwe samenwerking tussen patiënt en zorgverlener is cruciaal om het doel te bereiken. Door deze aanpak bij Baro is de kwaliteit van onze zorg de laatste vijf jaren gestegen en hebben we de verblijfsduur aanzienlijk kunnen verkorten tot één overnachting. ”
Bij de vernieuwing van de applicatie was het de bedoeling om de voor- en nazorg van de patiënten zo persoonlijk mogelijk te maken. Dankzij de app hebben patiënten 24/7 toegang tot juiste en gepersonaliseerde informatie. Ze krijgen geruststellende begeleiding doorheen het hele zorgtraject en spelen zelf een actieve rol in het beheer van hun eigen gezondheid. Bij vragen of onduidelijkheden kunnen patiënten via de nieuwe app contact opnemen met de diëtisten, psychologen en kinesisten die verbonden zijn aan de Obesitaskliniek Baro. Het volledige multidisciplinaire team biedt persoonlijke ondersteuning. Annick, een patiënt: ‘Ik voel me veilig dankzij de app. Via de gedeelde info, de frequent gestelde vragen en de chatfunctie voel ik me niet alleen doorheen het zorgtraject. Er is altijd een luisterend oor en ik voel me ondersteund vanaf het eerste gesprek tot de allerlaatste afspraak na de ingreep.’
Dr. Lafullarde: ‘We werken nu enkele weken met de nieuwe Maela app van Medtronic en zijn laaiend enthousiast. Door de persoonlijke aanpak merken we dat de patiënten betere resultaten behalen. Ze hebben zelf toegang tot hun medische informatie en bijkomend educatiemateriaal. Bij vragen kunnen ze via de chatfunctie onmiddellijk contact met ons opnemen, dus stress en angst verminderen. En wat ons nog het meeste plezier doet: we merken dat de patiënten zich beter houden aan het opgelegde medicatieplan en de behandelingen..’
Via een welkomstmail van de Obesitaskliniek Baro ontvangt de patiënt een account van Maela en verdere instructies. De patiënt kiest vervolgens hoe hij toegang wil tot het platform van Maela: via de app die hij downloadt op zijn smartphone of via de webpagina op een computer. Eenmaal ingelogd, ontvangt de patiënt meteen al de eerste gepersonaliseerde info over zijn behandeling, procedure en vragenlijsten. Het team van Baro gebruikt deze vragenlijst om de toestand van de patiënt in te schatten en op te volgen. Na de ingreep blijft de applicatie ondersteuning bieden en kan het herstel zelfs buiten het ziekenhuis nauwgezet opgevolgd worden. Dr. Lafullarde: ‘Om deze aanpak te doen slagen, is het noodzakelijk dat de applicatie toegankelijk is voor iedereen. Jong en oud moet overweg kunnen met deze nieuwe tool. Aangezien momenteel meer dan 2 000 van onze patiënten onze app gebruiken, zijn we alvast geslaagd in deze opzet.’ Info: www.baro.be. (EM / Foto Ziekenhuis Geel)