Nieuw virtueel bezoek aan Antwerpse Haven voor studenten en werkzoekenden
ANTWERPEN – Ook in deze coronatijd kunnen studenten en werkzoekenden een bezoek op maat brengen aan de haven van Antwerpen dankzij een nieuwe virtuele tour van het Havencentrum. Dit digitale alternatief reikt hen zowel een theoretisch kader aan als een unieke inkijk in relevante havenbedrijven in de industriële, maritieme en logistieke sector.
De virtuele haventour duurt twee uur en start met een grondige inleiding over de haven, haar geschiedenis, werking, sectoren en activiteiten, de impact op de tewerkstelling en het thema duurzaamheid. Daarna begeven de gebruikers zich virtueel op het terrein; ze bezoeken bedrijven aan de hand van uniek beeldmateriaal.
Met deze digitale excursie wil het Havencentrum studenten uit het hoger onderwijs en werkzoekenden de haven van Antwerpen laten ontdekken, ook nu fysieke uitstappen niet mogelijk zijn. Havencentrumvoorzitter Ludwig Caluwé: ‘Iedereen moet creatief zijn in coronatijden, ook het Havencentrum. Vanuit het hoger onderwijs en aanbieders van opleidingen voor werkzoekenden kregen we de vraag om een digitaal alternatief voor onze gepersonaliseerde havenexcursies met bedrijfsbezoeken. Daarop hebben we de handen in elkaar geslagen met een aantal partnerbedrijven waarmee we al lang samenwerken. Na enkele succesvolle pilootsessies en lovende reacties van docenten, studenten en partners kunnen we vandaag dit nieuwe initiatief aan iedereen aanbieden.’
Om de excursie zo veel mogelijk af te stemmen op het profiel en de opleiding van de deelnemers kan de docent mee de inhoud bepalen en zet de gids die de virtuele tour begeleidt sterk in op interactie. Projectverantwoordelijke Bert Pichal: ‘In samenspraak bepalen we de klemtonen van de theoretische inleiding en de bedrijven die de groep wenst te bespreken. Zo kunnen we het perfect hebben over de logistieke kant van een industrieel bedrijf voor studenten logistiek, maar evengoed over de technische kant van een logistiek bedrijf voor technici. Ook industrie, voedingstoffen of duurzaamheid kunnen de kapstok zijn voor een virtuele sessie. Daarbij blijft de waardevolle dialoog tussen gids en deelnemer behouden. We doen dat met interactieve polls en open vragen en blijven ook na de sessie paraat om vragen te beantwoorden.’
Het indrukwekkende video- en fotomateriaal dat bedrijven ter beschikking stellen, maakt van de virtuele excursie een ervaring die niet onderdoet voor de klassieke rondrit. Sterker nog, de studenten komen nu zelfs op plaatsen die je tijdens een fysiek bezoek nooit te zien zou krijgen. Zo zie je bijvoorbeeld hoe een container door de grote kraan wordt opgetild en in het ruim van een containerschip wordt geplaatst op de terminal van DP World. Via dronebeelden kan je deze operatie volgen vanuit een uniek vogelperspectief.
Een digitaal bezoek heeft niet alleen als voordeel dat studenten coronaveilig van een levensechte havenbeleving kunnen genieten met theoretische én veldkennis, maar ook dat heel wat verplaatsingstijd en -kosten worden vermeden en dat meerdere studenten tegelijk kunnen deelnemen. Het is dus een duurzaam en efficiënt alternatief om tijd en middelen te besparen. Reserveren doe je via https://www.havencentrum.be/reservatie-havenbezoek.html. (EM / Foto Havencentrum)