Nieuw fietspad in Antwerps havengebied is circulair en een Belgische primeur
ANTWERPEN – Een nieuw fietspad van 800 meter lang in de Antwerpse Haven is een doorbraak op het gebied van circulariteit. Naast voordelen op het gebied van waterabsorptie en weerstand, zorgt het hergebruik van gerecycleerde plastic ook voor een reductie van de CO₂-uitstoot. De twee gebruikte innovatieve technieken zijn een primeur in België.
Annick De Ridder (N-VA), havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: ‘Op een innovatieve manier proberen wij voor uitstekende fietsinfrastructuur te zorgen. Het duurzame weg- en fietsinfrastructuurproject hier aan de Zomerweg op Rechteroever is een mooi voorbeeld van de innovatie en circulariteit die we in onze haven hoog in het vaandel dragen. Deze technologische primeur helpt ons in de toekomst slimme keuzes te maken in het grotere kader van mobiliteit en bereikbaarheid in het havengebied. We werken hiervoor samen met twee innovatieve bedrijven uit Nederland en Schotland.’
‘De omschakeling naar een circulaire economie maakt deel uit van de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om in 2050 een klimaatneutrale haven te zijn. De weg daar naartoe willen we stelmatig in beeld brengen. De komende tien jaar investeren we 40 miljoen in de vernieuwing van fietspaden en het wegwerken van gevaarlijke verkeerssituaties. Onderdeel hiervan is het sluiten van kringlopen zodat reststromen een tweede leven krijgen en worden hergebruikt of gerecycleerd. Het fietspad hier bestaat uit twee gedeelten met verschillende innovatieve toepassingen van het gebruik van hergebruikt en gerecycleerd plastic. Dit zorgt voor een aanzienlijke CO2-reductie. Wat me vooral aantrekt is het hergebruik van materialen die we anders zouden vernietigen.’
Het eerste deel van het fietspad, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf PlasticRoad BV, bestaat uit elementen die grotendeels zijn gemaakt van gerecycleerd plastic. Managing Director Jeroen Oudshoorn: ‘De 75 meter fietspad staat gelijk aan het hergebruik van ongeveer twee miljoen plastic koffiebekertjes. Ten opzichte van een traditioneel fietspad met asfalt levert dit een reductie van 82 procent CO₂-uitstoot op. Dankzij een buffermogelijkheid van 300 liter per vierkante meter water, wordt het water vertraagd geïnfiltreerd en kunnen piekafvoeren worden afgevlakt en gespreid, wat de waterhuishouding ten goede komt. Het is immers niet leuk wanneer je over een fietspad moet rijden dat vol water ligt omdat het geregend heeft. De aanleg van dit fietspad is slechts een begin. We hebben nog verdere mogelijkheden en voeren besprekingen met de stad hoe we die in de praktijk gaan brengen.’
Het overige deel van het fietspad bestaat uit een mengsel van asfalt en plastic afval, ontwikkeld door het Schotse bedrijf MacRebur. Johan Braspenninckx, technisch manager Port of Antwerp: ‘Het plastic wordt verpletterd tot kleine pellets, die zes procent van het bitumen vervangen, een belangrijk onderdeel van asfalt. Hierdoor zijn er minder fossiele brandstoffen nodig en daalt de CO₂-uitstoot. Tijdens de productie wordt het plastic gesmolten tot een kleverige substantie waardoor er geen microplastics achter worden gelaten. Dit stuk fietspad staat gelijk aan het hergebruik van 650 000 plastic flessen. De mix verbetert bovendien de weerstand tegen vervorming en verhoogt de stijfheid van het asfalt.’
Edwin MARIËN
Foto Port of Antwerp-Bruges