Netwerk van 460 camera’s en 22 radars bieden compleet dekkend zicht over Haven
BERENDRECHT – Port of Antwerp-Bruges tilt verkeersbegeleiding naar een hoger niveau met de lancering van een uitgebreid digitaal radar- en cameranetwerk. De geavanceerde apparatuur scant het volledige Antwerpse havengebied en is een belangrijke stap in de realisatie van een digitaal zenuwstelsel boven de haven.
Annick De Ridder (N-VA), havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: ‘We staan hier opnieuw voor een belangrijke ontwikkeling in onze haven, minder dan drie maanden nadat we het nieuwe dronenetwerk hebben gelanceerd. Dat was op zich een wereldprimeur. Met die drones hebben we opnieuw extra flexibele en nooit vermoeibare ogen in de complexe omgeving die onze haven is, gelanceerd. Dankzij dat dronenetwerk houden we ook een vinger aan de pols om te zien wat er zich allemaal afspeelt op de verschillende kades en werken we aan een veilige, efficiënte en zeer innovatieve haven. In het totaal gaat het over een gebied van meer dan 120 vierkante kilometer. Dat kunnen we uiteraard niet gewoon met menselijke ogen bewaken. We hebben een digital twin in het leven geroepen die op basis van duizenden gegevens, die constant worden aangeleverd uit camera’s, sensoren, drones,… elke seconde dat real timebeeld van wat zich in onze haven afspeelt, weergeeft.’
‘Vandaag zetten we een cruciale nieuwe stap met de lancering van een heel radar- en cameranetwerk. Dit is één van de meest geavanceerde en performante systemen die we in de wereld hebben. Gedurende drie jaar heeft men dit ontwikkeld met private partners en de mensen van Port of Antwerp-Bruges (POAB). In het totaal gaat het over 460 camera’s en 22 radars. Dat moet onze haven tot één van de meest veilige en één van de meest efficient gerunde havens ter wereld maken. Werken die puur controlerend? Neen. Dit netwerk dient om de dienstverlening naar onze klanten en bedrijven te verbeteren en te versterken. Wat we met radars, drones en camera’s kunnen, gaat sneller en zorgt ervoor dat problemen sneller worden opgelost. Die camera’s zijn geplaatst op nieuwe plekken wat ons een beter inzicht geeft op alle scheepsbewegingen die er zijn. Als POAB investeren wij 5,5 miljoen euro om dit alles mogelijk te maken.’
Erwin Verstraelen, Chief Digital en Innovation Officer POAB: ‘Net zoals in de luchtvaart vliegtuigen worden begeleid, gebeurt dat in de haven met schepen. Het verschil met de luchtvaart is dat we niet gebiedend zijn maar ondersteunend. Het geeft ons de mogelijkheid om de 15 000 zeeschepen die onze haven aandoen en de 300 000 binnenvaartscheepvaartbewegingen veilig door de haven te loodsen. Veiligheid en beveiliging zijn twee belangrijke kerntaken. Toen we vijf jaar geleden begonnen met digitalisering en innovatie was één van de metaforen dat we een digitaal zenuwstelsel over de haven zouden leggen, bestaande uit sensoren, drones, slimme camera’s en een 5 G-netwerk om effectief te horen, te zien, te voelen en zelfs te ruiken wat er zich in de haven afspeelt om daar onmiddellijk op te kunnen reageren.’
‘Dat heeft meer en meer vorm gekregen, door onder meer een aantal wereldprimeurs. Het geeft niet alleen mogelijkheden om operationeel meer de vinger aan de pols te houden maar het Data Science Team bijvoorbeeld ziet al die data als een opportuniteit om te gaan ontdekken wat de mogelijkheden zijn op langere termijn, bijvoorbeeld wat de bezetting van ligplaatsen of de benutting ervan betreft. Het geeft sowieso meer mogelijkheden en het zijn de bouwstenen die we inzetten als ondersteuning van die visie naar een digitaal zenuwstelsel. We zijn drie jaar geleden gestart. Ik heb toen gezegd: ‘We’re all in this together’. Toen wisten we nog niet dat er een schaarste zou komen en ook het COVID-verhaal moest er nog aankomen, maar we hebben het opgeleverd. Het gebeurde absoluut niet met twee vingers in de neusgaten. We hebben de lat heel hoog gelegd en we hebben het gerealiseerd.’
Beelden: https://youtu.be/Kccqf0Uzjdo
Edwin MARIËN
Foto Port of Antwerp