Nadat zoontje diabetes kreeg: Lierse ouders startten webshop voor lotgenoten

LIER – Van een negatieve ervaring een positief verhaal maken. Dat wilden Nick Van der Hallen en Stefanie Van den Broeck doen toen hun zoontje Cédric de diagnose van diabetes kreeg. Met hun onderneming Diacé brengen ze accessoires voor diabetici op de markt. Om te investeren in de groei lanceerde het bedrijf een crowdfundingcampagne. Die bracht op nog geen drie weken tijd het maximale doelbedrag van 100 000 euro op.

Van den Broeck: ‘Cédric heeft sinds zijn vierde diabetes type 1. Diabetes treft het hele gezin. De meeste diabetesapparatuur vonden we saai en niet prettig. Dus we begonnen onze zoektocht naar trendy diabetes accessoires. Als we niet vonden wat we zochten, maakten we ze zelf. Voor Cédric en vele anderen die voor dezelfde uitdagingen staan. Het is de meest gedurfde stap in ons leven, maar ook de beste omdat we mensen kunnen helpen. Met ons bedrijf willen we meer awareness creëren rond diabetes. Dromen over zo’n groot succes, hadden we nooit gedacht. Het plan is nu om een Europese waarde te zijn met een nog grotere impact. We willen iedereen bereiken met diabetes en zo één grote community samenbrengen. We hebben geleerd om niet te ver vooruit te kijken met diabetes. Proberen te genieten van elke dag, diabetes moet het leven niet beheersen, maar het moet een onderdeel blijven.’

De diabetesdiagnose van hun zoon Cédric was een zware dobber, maar Nick en Stefanie bleven niet bij de pakken zitten. Van der Hallen:  ‘We gingen op zoek naar items die het voor Cédric comfortabeler zouden maken om als diabeet door het leven te gaan, maar moesten deze producten uit pakweg de Verenigde Staten of Australië laten overkomen.’ Zo ontstond het idee voor een eigen onderneming. Diacé brengt accessoires op de markt die het leven van diabetici aangenamer en makkelijker maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opbergtassen, sensorhouders, stickers en kledij.

Oorspronkelijk startten Nick en Stefanie met een vijftal producten, maar ondertussen is Diacé uitgegroeid tot een webshop met meer dan 1 000 items in het assortiment. Van den Broeck:  ‘Zo’n 80 procent van ons gamma maken we in house. We halen de grondstoffen hiervoor uit naburige landen, om onze voetafdruk te beperken. Voor de producten die we niet zelf maken, bijvoorbeeld pompen en lederen tassen, doen we een beroep op externe partners.’ Jaarlijks verstuurt het bedrijf zo’n 10 000 bestellingen vanuit zijn atelier. Ongeveer 80 procent van die orders gaat naar een van onze buurlanden. Het is dan ook de ambitie van Nick en Stefanie en hun team om verder de Europese weg te bewandelen.

De plannen om verder te groeien confronteerden Diacé met een financieringsnood: er was geld nodig om te kunnen investeren in machines, voorraad, marketing en de uitbreiding van het team. Om dat geld te verzamelen lanceerde Diacé een campagne bij het investeringsplatform WinWinner. Van der Hallen: ‘Via die crowdlendingcampagne konden mensen ons een lening toekennen, ze houden er dus zelf een rendement aan over. Het resultaat van die campagne overtrof onze verwachtingen: na nog geen drie weken hadden we ons maximale doelbedrag, 100 000 euro, bereikt. En dat dankzij meer dan 50 individuele investeerders.’ Info: www.diace.be. (EM / Foto Diacé)

Booking.com

Related post