Naar een groenverbinding tussen Park van Schoten en Bremweide/Ertbrugge


SCHOTEN – De nagelnieuwe Hoogmolenbrug, die  over het Albertkanaal werd geschoven, krijgt een ecostrook. Naast fietsers en autoverkeer, kunnen ook dieren dan het kanaal oversteken tussen Schoten en Wijnegem. De ecostrook maakt mee deel uit van Groen Kruis, het provinciale gebiedsprogramma dat in het noordoosten van Antwerpen groene verbindingen creëert voor mens en dier. Met het park van Schoten aan de noordzijde en Bremweide en Ertbrugge aan de zuidzijde, vormt de Hoogmolenbrug de basis voor een verbinding tussen drie belangrijke groengebieden in de regio.

De ecostrook komt naast de rijbaan en is over de hele lengte zo’n 2,65 meter breed. Een barrière van houten lamellen op betonblokken houdt dieren weg van het verkeer en schermt het licht van auto’s af. Tussen twee lamellen is telkens een opening van vijftien centimeter,  waardoor fietsers die aan de overzijde fietsen een doorkijk op het kanaal houden. Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor gebiedsprogramma Groen Kruis: ‘Op de ecostrook zullen gras en struiken groeien, en nabij de bruggenhoofden zelfs bomen. Op verschillende plaatsen op de ecostrook komen groepen keien waar klein wild kan schuilen. Ook op beide oevers, waar de Hoogmolenbrug aan land komt, komt meer groen en water. Aan de zuidzijde, de kant van Wijnegem en Deurne, is een netwerk van poelen en houtwallen aangelegd. In het noorden, aan de kant van Schoten, wordt de Braambeek breder gemaakt en gaan we over van natte natuur naar stroken droog bos. En onder de op- en afritten naar de brug komen faunatunnels.’

Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van openbare werken: ‘De brug zal voor minder vrachtverkeer in het centrum van Schoten zorgen. Fietsers krijgen een tweerichtingsfietspad van vier meter breed, dat afgescheiden is van de rijweg zodat zij op een veilige en comfortabele manier het kanaal kunnen oversteken. En dankzij de ecopassage kunnen ook dieren het Albertkanaal veilig oversteken.’ Lemmens: ‘Bij het bepalen van de locatie van een brug moet je met een heleboel zaken rekening houden. In ons doel om een uitgebreid groen netwerk ten noordoosten van Antwerpen te creëren, is de ecostrook van de Hoogmolenbrug een belangrijke schakel.’

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: ‘De brug kan wellicht in juni openen voor fietsers en automobilisten. De aanleg van de ecozone is voorzien voor eind oktober. De aanplantingen op de ecostrook en aan de bruggenhoofden zullen bij gunstige weersomstandigheden gebeuren in de winterperiode.’

Tussen de groenzone aan de zuidkant van de Hoogmolenbrug en groengebied Bremweide ligt momenteel nog een belangrijke hindernis voor dieren: de Merksemsebaan/Bisschoppenhoflaan. Lemmens: ‘Uiteraard gaan we daar niet stoppen.  Met Groen Kruis zijn we volop aan het bekijken hoe we een ecologische doorsteek van de Merksemsebaan kunnen realiseren. We onderzoeken ook hoe fietsers op een veilige manier vanaf de Hoogmolenbrug kunnen aansluiten op het fietsnetwerk ten zuiden van de Merksemsebaan. Ook de volgende horde, de Deurnesteenweg die Bremweide scheidt van Ertbrugge, zijn we aan het bestuderen. Je voelt dat het gebiedsprogramma begint te leven. Als we samen met alle partners van Groen Kruis deze belangrijke as over het Albertkanaal tot in Ertbrugge kunnen realiseren, dan is dat een heel mooi project dat we binnen het gebiedsprogramma mogen afvinken.’ (EM / Simulatie: THV via T-Albert)

 


Related post