Na Kapellen en Lier heeft NUI POKE nu nog grootserse plannen
KAPELLEN – Het Kapelse restaurant NUI POKE, gekend voor zijn Hawaiiaans geïnspireerde poké bowls, kondigt de start van een nieuw hoofdstuk aan. Met de uitbreiding naar meer openingsdagen en ambitieuze plannen voor franchising, staat NUI POKE op het punt om een significante transformatie door te maken. Wat die plannen zijn en hoe hij ze wil realiseren vroegen we aan zaakvoerder Kenneth Jonckers.
‘Ik ben al van jongs af aan gefascineerd door ondernemen. Tijdens mijn studies heb ik mijn eerste bedrijf opgezet in de online marketing. Daar ben ik ondertussen mee gestopt want ik houd me full-time bezig met het uitbouwen van mijn Poké Bowl restaurant “Nui Poké”.
‘Ik ben in Edegem geboren, maar heb het grootste deel van mijn leven in Kapellen doorgebracht. Na mijn middelbare school in Essen, waar ik een sterke basismentaliteit ontwikkelde, ging ik naar Leuven voor mijn hogere studies. Daar heb ik toegepaste informatica gestudeerd, wat enorm handig is voor het online aspect van onze zaak. Mijn eerste onderneming in online marketing en websiteontwikkeling is daar ook ontstaan.’
‘Later heb ik een extra jaar businessmanagement gestudeerd, waar ik verder in het ondernemen dook. Dat leidde tot mijn tweede bedrijf in de Belgische ginwereld, een onderneming die vandaag de dag nog steeds actief is door mijn ex-vennoot.’
‘Ik ben nu 30 jaar en ben steeds bezig geweest met ondernemen. Mijn kennismaking met poké bowls tijdens een vakantie in Duitsland wekte mijn ondernemersgeest. Na marktonderzoek zag ik direct potentieel voor dit concept in België en dacht ik ‘waarom zou dit in Kapellen niet kunnen?’. Dat is uiteindelijk allemaal goed uitgedraaid.’
‘Het concept, meestal geserveerd in een kom met sushirijst waarbij je zelf de proteïnen en toppings kiest, biedt een gezond alternatief voor traditionele fastfood. Dit wil ik aanbieden in gemeenten als Kapellen.’
OPGESTART TIJDENS CORONA
‘We zijn gestart tijdens corona, wat ondanks zijn uitdagingen ook kansen bood. Ondanks de moeilijkheden, zoals de zoektocht naar goed personeel, zijn we erin geslaagd een sterke basis te leggen voor ons restaurant.’
‘Hoewel er veel fastfoodopties zijn, ontbreekt het vaak aan gezonde keuzes. Komende mei vieren we ons vierjarig bestaan, een periode die niet zonder uitdagingen was. Onze start viel samen met de coronapandemie.’
‘Ons concept was al bedacht voor de pandemie begon. Ik had het bedrijf opgezet in januari, voor corona een feit was. Onze grote opening was gepland in maart, maar de lockdown gooide roet in het eten.’
‘Aanvankelijk was ik teleurgesteld. Vrienden die al van het concept gehoord hadden, suggereerden om in het weekend te openen met afhaal, maar ik wilde volledig van start gaan. Toch besloot ik als test enkel in het weekend open te gaan, een actie die ik via mijn Facebookpagina promootte. Dit trok direct de aandacht van de lokale pers en leidde tot uitverkochte weekends. Vanaf 1 juli gingen we volledig open.’
‘Een uitdaging was het vinden van goed personeel, wat ons aanvankelijk demotiveerde. Het leek een excuus om niet veel open te zijn. Na een verfrissende vakantie ben ik terug gegaan naar de basis van het concept. Ik vroeg me af waarom ik het deed, wat mijn passie was en wat ik wilde bereiken. Dit leidde tot een verandering in mindset. Ik realiseerde me dat het probleem niet alleen lag bij mensen die minder uren wilden werken, maar ook bij onze aanpak in het vinden van personeel.’
‘We herzagen onze strategie voor personeelswerving. Onze eerdere vacature was te simpel en onduidelijk. We hebben de functieomschrijving aangescherpt, betere arbeidsvoorwaarden aangeboden en zo snel een sterk team opgebouwd, inclusief vele studenten. Nu zetten we vol in op succes.’
TEAM VAN VASTE COLLEGA’S EN EEN TWINTIGTAL STUDENTEN
‘We zijn sinds kort elke dag geopend, zeven dagen per week, wat vrij uniek is. Ons team bestaat uit enkele vaste collega’s en een groep van ongeveer twintig studenten en flexi’s, die we in korte tijd hebben samengesteld. Om nieuwkomers snel in te werken, hebben we een online opleidingssysteem ontwikkeld.’
‘Met vier vaste werknemers, ondersteund door mijn moeder en een mix van studenten en flexi-jobbers, bieden we een dynamische werkomgeving. Veel van onze studenten volgen een studie in het hoger onderwijs waardoor ze vaak een vrije lesdag hebben, wat handig is voor ons.‘
‘We merkten dat de Kapellenaar op zoek was naar gezondere alternatieven. Onze klanten waarderen vooral de mogelijkheid om hun eigen bowls samen te stellen, een keuze die ze stap voor stap kunnen maken. Hoewel velen online bestellen voor gemak, biedt onze kiosk in de winkel een snelle optie voor ter plaatse bestellen.’
‘Onze openingstijden zijn dagelijks van 11.30 uur tot 20 uur. We merken een toename in soortgelijke zaken, maar onderscheiden ons door ons te richten op gemeenten zoals Kapellen en kleinere steden zoals Lier, waar we nu ook al anderhalf jaar gevestigd zijn. We hebben ambitieuze uitbreidingsplannen en zijn enthousiast om meer gemeenten kennis te laten maken met onze poké bowls.’
‘Lier heeft de reputatie van een dode stad te zijn maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb gekozen voor Lier omdat mijn vriendin daar woont en ik voornamelijk bij haar ben. Indertijd heb ik voor Kapellen geopteerd omdat ik hier al wat zakelijke connecties had en omdat mijn mama mij kon helpen met het opstarten van de zaak.’
‘De keuze voor Lier was ook makkelijk omdat ik daar voornamelijk woon. Ik vind het er heel gezellig. Je ziet er inderdaad wel wat leegstand maar dat is overal wel aan de gang. Het is aan mensen om iets te ondernemen en er mee iets aan te doen om het terug leuker te maken.’
‘In Lier merken we dat vooral de middagen goed bezocht worden, dankzij de nabijgelegen scholen. In Kapellen is de zaak zowel ‘s middags als ‘s avonds druk, met een piek in de latere uren.’
‘Momenteel presteert Kapellen beter dan Lier, voornamelijk omdat ik me als zaakvoerder meer op deze locatie heb geconcentreerd. De beperkte personeelsbezetting liet weinig ruimte voor uitbreiding in Lier.’
‘Onze volgende stap is dan ook om Lier verder te ontwikkelen. Nu Kapellen zelfstandiger draait, kunnen mijn moeder en ik ons meer focussen op Lier en de mogelijkheden daar verkennen.’
‘Hoewel we nog geen concrete plannen hebben, is verdere uitbreiding ons doel, of het nu zelfstandig is of via franchising. We zijn bezig met het ontwikkelen van een franchisemodel om geschikte partners te vinden.’
‘Dit willen we zeker uitproberen, maar dat ligt nog in de toekomst. Eerst moet Lier sterker in de markt worden gezet, waar we momenteel slechts drie dagen geopend zijn. De uitdagingen die we in Kapellen tegenkwamen, ervaren we nu in Lier, zij het met enige vertraging.’
‘Met franchising kunnen we in theorie landelijk uitbreiden. Misschien gaan we ooit internationaal, maar voor nu richten we ons op groei binnen de regio om nauw toezicht te houden. Franchising is nieuw voor ons en kwaliteit staat voorop.’
‘Er bestaat altijd een kans dat dit een tijdelijke trend is, maar ik verwacht niet dat de interesse in poké bowls zal afnemen. Mocht dat toch gebeuren, dan zijn we bereid om ons aan te passen.’
‘We zien poké bowls als de nieuwe sushi, die over de jaren heen enorm populair is geworden. Versheid is cruciaal voor ons product, net zoals bij sushi. We merken een groeiende trend naar gezonder en bewuster eten, waar ons concept perfect op inspeelt.’
Edwin MARIËN