MSC/Slim Naar Antwerpen zorgt voor 1 806 minder vrachtritten overdag

ANTWERPEN – De Mediterranean Shipping Company (MSC), een internationale rederij gespecialiseerd in containertransport, en Slim Naar Antwerpen sloegen begin dit jaar de handen in elkaar om overdag vrachtwagens van de weg te halen. Dankzij een toelage van Slim naar Antwerpen kon MSC-dochter Medrepair het tarief voor een nachtelijk bezoek aan haar depot S11 op Linkeroever halveren. Zo kostte het vijf euro om een lege container op te halen of af te zetten in plaats van tien euro. Op die manier werden er van januari tot en met augustus  maandelijks gemiddeld 1 806 vrachtwagenritten vermeden overdag.

Dankzij de toelage van Slim naar Antwerpen is het aantal nachtelijke visites aan het S11 depot van Medrepair in de periode januari-augustus 2020 bijna verdubbeld tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent dus dat er overdag minder vrachtwagens op de Antwerpse wegen rijden. Het Medrepair-depot S11 op Linkeroever kende een stijging van 65 procent aan nachtelijk transport tegenover 2019 en een stijging van maar liefst 500 procent tegenover 2018. Maandelijks mocht Medrepair gemiddeld 903 bezoeken ontvangen tussen 22 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s morgens.

Als we dit vertalen naar aantal ritten, moet het getal worden verdubbeld, want één vrachtwagen rijdt naar en van het depot. Dit betekent dus dat er maandelijks gemiddeld 1 806 vrachtwagenritten overdag zijn vermeden.

De toelage van Slim naar Antwerpen liep eind augustus af, maar het project loopt nog door tot het einde van het jaar. Medrepair zal samen met Avantida, een cloudgebaseerd onlineplatform voor optimalisatie van containerlogistiek, de korting voor de nachtopening tot dan zelf bekostigen. Het tarief van vijf euro wordt dus aangehouden tot 31 december.

Jerri Smet, Intermodal Manager MSC Belgium: ‘Gezien het succes van het project en omdat we ons steentje willen bijdragen om het fileprobleem op en rond de Antwerpse ring op te lossen, hebben we beslist het verlaagde tarief door te trekken tot het jaareinde.’

Yannick Lefevre van Avantida: ‘’Dat dit project wordt verdergezet is goed nieuws voor de verkeersoverbelasting op de Antwerpse ring, vooral nu de Oosterweelwerken volop zijn begonnen. We hebben dan ook niet geaarzeld toen Medrepair kwam vragen om het project samen te verlengen.’

Olivier Landman, Logistics & Procurement Management Medrepair: ‘MSC/Medrepair en Slim Naar Antwerpen blikken terug op een aangename samenwerking en een succesvol project. We zien dat met deze incentive enkele belangrijke spelers in de Antwerpse haven gebruik zijn beginnen maken van onze nachtopening. We hopen dat deze shift een blijvend karakter kent en dat we in de toekomst enkele structurele volumes mogen verwelkomen in de nacht.’

Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit:  ‘De stad streeft naar een vermindering van auto- en vrachtwagenverkeer in de regio en de haven, en werkt daarvoor met alle relevante stakeholders samen. Via Slim naar Antwerpen dagen we ondernemers uit om slimme oplossingen te bedenken. Dit is daarvan een mooi voorbeeld.’

De actie van MSC/Medrepair is één van de negen  geselecteerde projecten binnen de projectoproep 2019, die inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio. Deze oproep werd gelanceerd in mei 2019. De geselecteerde projecten dragen bij aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer. De projecten krijgen van de stad professionele expertise, financiële en communicatieve ondersteuning. (EM / Foto Pxhere)

 

Related post