Molen Ezaart heeft weer wieken, rioleringsproject in Sluis is afgerond
MOL – Vandaag werden de wieken van de molen van Ezaart na restauratie opnieuw gemonteerd. Een speciaal transport zorgde voor de aanvoer. Met een montagekraan werd alles weer op z’n plaats gezet. De firma Molenbouw Adriaens uit Weert demonteerde op 16 maart de wieken om ze in hun atelier te restaureren. Terwijl de wieken onder handen werden genomen, onderging ook de molenromp grondige restauratiewerken. Men verwacht dat de molen in augustus in al zijn glorie weer kan draaien.
Molenbouw Adriaens ontdeed de wieken van alle houtwerk, verving en herstelde de doorgeroeste roeden en voorzag deze van een laag roestwerende verf. Vandaag werden de wieken met speciaal transport terug naar de molen gebracht en met een montagekraan op hun plaats gezet. Nu volgt nog de afwerking, het ophekken, uitbalanceren, terugplaatsen van de zeilen,…
Terwijl de wieken in het atelier in Weert onderhanden werden genomen, kreeg ook de molenromp een nieuw kleedje. Na het gedeeltelijk vernieuwen van de bepleistering en herstellen van het metselwerk, werd de molenromp opnieuw mooi wit geschilderd.
Onder de dakkap monteerde de firma hanggoten die via een afvoerbuis langs de staart het water zoveel mogelijk naar omlaag leiden. Dit moet het water zoveel mogelijk van de molenromp weghouden. Eénmaal alle werken afgerond, kan de trots van Ezaart weer in al zijn glorie de wind in de zeilen zetten.
Het omvangrijke rioleringsproject in de Diepestraat, Hooibergen en Sint-Bernardusstraat is volledig afgerond, met uitzondering van de groenaanleg. In de week van 19 juni voerde de aannemer de laatste asfalteringswerken uit. Nadien volgden het plaatsen van de nieuwe verkeersignalisatie en het aanbrengen van de belijning. Het project omvatte de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en de volledige vernieuwing van de weginfrastructuur in deze woonstraten.
De projectzone omvatte drie straten nabij de dorpskern van Sluis: de Diepestraat tussen Sluis tot net voorbij het kruispunt met Hooibergen, Hooibergen, de Sint-Bernardusstraat, gedeelte tussen Sluis en de Diepestraat en Binnenvelden, tussen de Hooibergen en De Broekbeemden.
Anneleen Dom (N-VA), schepen van openbare werken: ‘De oude riolering was in een slechte toestand. Zo raakten de rioolbuizen beschadigd door de wortels van de vroegere laanbomen. We maakten van de gelegenheid gebruik om een gescheiden rioolstelsel aan te leggen. Vroeger werd het afvalwater en regenwater van de woningen verzameld in één rioolbuis. Deze buis gaat naar de hoofdriolering van Sluis en loopt vervolgens naar het pompstation in de Boeretangsedreef. Hierna loopt dit gemengd rioolwater naar het waterzuiveringsstation op de Borgerhoutsendijk.’
‘Met dit rioleringsproject scheiden we het regenwater van het afvalwater, zodat alleen het afvalwater nog in het zuiveringsstation belandt. Het verzamelde regenwater wordt via een nieuw aangelegde gracht vertraagd afgevoerd richting de nabijgelegen Kleine Nete.’
‘Naast de ondergrondse rioleringswerken werd ook de volledige weginfrastructuur vernieuwd. Om de verkeersveiligheid te verhogen, kozen we samen voor smallere rijbanen en haakse, compacte kruispunten. Daarnaast realiseerden we aan één kant – waar mogelijk – parkeermogelijkheden in de berm en voetpaden aan beide zijden van de weg.’ Het ontwerp omvatte ook de realisatie van éénrichtingsverkeer in de Sint-Bernardusstraat (deel tussen Sluis en Diepestraat), zodat ook hier ruimte vrijkomt voor de aanleg van een parkeerstrook. Het éénrichtingsverkeer is sinds de afronding van de werken van kracht en loopt van Sluis naar de Diepestraat. (EM / Foto Gemeente Mol)