Mol steunt alleenstaande ouders en bevraagt personeel WC Ten Hove

MOL – Alleenstaande ouders met minderjarige kinderen en ouders van inwonende kinderen met een beperking ontvangen coronasteun. Inwoners die tot deze doelgroep behoren én nog niet gekend zijn op de sociale dienst, ontvangen voor de zomer een uitnodigingsbrief om de steun – in de vorm van een Mols Kadoke – af te halen op de sociale dienst. Een maatschappelijk werker bekijkt op dat moment samen met hen of er nog andere noden zijn. Het Mols Kadoke van 50 euro per minderjarig kind (-18 jaar of -21 jaar voor kinderen met een beperking) zorgt in deze moeilijke periode voor een financieel ruggensteuntje. Tegelijkertijd ondersteunt het gemeentebestuur hiermee de 200 lokale handelaars.

Eind 2020 ontvingen ouders die cliënt zijn op de sociale dienst al een Mols Kadoke. Nu zijn de ouders aan de beurt met wie de sociale dienst nooit eerder contact had. Zij worden met een brief uitgenodigd om de bon in ontvangst te nemen. Op dat moment maakt een maatschappelijk werker de tijd om samen te bekijken of ze nog op andere vlakken steun en informatie kunnen gebruiken.

Alleenstaande ouders zijn een extra kwetsbare groep omdat deze huishoudens slechts één inkomen hebben, maar vaak wel evenveel vaste kosten hebben als tweeverdieners. Ouders van kinderen met een beperking staan steevast voor grote kosten. Beide groepen kunnen bovendien geen beroep doen op andere steunmaatregelen.

Het gemeentebestuur is trots op de veerkracht die de zorgmedewerkers in deze coronacrisis aan de dag leggen. Een bevraging binnen de eigen organisatie – bij de medewerkers van het woonzorgcentrum Ten Hove – bevestigt dat medewerkers er staan, als team. Dat ondanks het feit dat meerderheid van het personeel door de coronacrisis af te rekenen krijgt met een verhoogde druk op het persoonlijke welzijn, privé en op het werk.

Dit uit zich bij sommigen in een slaaptekort (52 procent), extra stress (54 procent) of een gevoel van machteloosheid (72 procent). Toch overweegt de veerkracht. Meer dan 90 procent gaat uitstekend om met deze stressvolle omstandigheden. De organisatie gaat de komende weken en maanden aan de slag met de groepen en diensten bij wie het moeilijker gaat.

Gelukkig beschikken de medewerkers over een enorme veerkracht en doorzettingsvermogen: 93 procent geeft aan om terug recht te veren na moeilijke tijden, 96 procent kan omgaan met stressvolle gebeurtenissen, 70 procent voelt zich alert, 74 procent voelt zich gemotiveerd, 60 procent voelt zich vastberaden en 89 procent haalt voldoening uit zijn werk.

Heel wat medewerkers geven aan blij te zijn er in deze moeilijke tijden te kunnen zijn voor de bewoners. Daar waar corona een impact heeft op het welzijn op het werk, start het gemeentebestuur gerichte acties bij bepaalde groepen of diensten binnen het woonzorgcentrum Ten Hove. Het gemeentebestuur is trots dat de bewoners van het woonzorgcentrum in Ten Hove mogen rekenen op zoveel enthousiasme en motivatie. Ook in de andere zorginstellingen in Mol leggen honderden zorgmedewerkers een groot engagement aan de dag. (EM / Foto Gemeente Mol)

 

Related post