Mobit-deelfietsen zijn vaste waarde in het Mechels straatbeeld
MECHELEN – In september werden de groene deelfietsen van Mobit voor het eerst ingezet in Mechelen. Nu, vier jaar later, zijn ze een vaste waarde in het straatbeeld en hebben ze een belangrijke impact op de mobiliteit en de leefbaarheid in en rond de stad. Het aantal gebruikers stijgt, net als het aantal ritten. Zo is Mechelen goed voor 35 procent van alle Mobit-ritten in heel België en werd onlangs de kaap van 200 000 ritten overschreven, goed voor een besparing van 42 ton CO2.
Peter Vermeulen van Mobit: ‘We hebben het idee opgedaan in China in 2016. Daar heb je miljoen deelfietsen. Wij zijn toen eerst bij de stad Gent gaan aankloppen maar die deal is niet doorgegaan. Mechelen hapte wel toe en heeft daar nog geen seconde spijt van gehad. In de provincie Antwerpen hebben we ook nog deelfietsen rondrijden in Brasschaat en Schilde. In Mechelen begonnen we met een proefproject met 200 fietsen. Dat aantal is ondertussen verdubbeld. Daarmee is de stad marktleider in België op vlak van deelfietsen zonder vaste stations.’
‘Aan de hand van nieuwe technologie in de vorm van slimme fietssloten, bieden wij deelfietsoplossingen op maat aan. Hiervoor hebben we eigen software platformen en apps. ontwikkeld. Op basis van praktijkervaringen werden de software oplossingen verfijnd en uitgebreid. Onder de naam Sentinel bieden wij unieke hard- en softwareoplossingen aan voor het delen en beveiligen van fietsen internationaal. Sentinel is al actief in de Verenigde Staten en Australië.’
Alexander De Bièvre van Mobit: ‘We zijn ondertussen actief in twaalf Vlaamse steden en gemeenten met in het totaal 1 200 fietsen waarvan 400 in Mechelen. Dat ons systeem vooral is bedoeld voor korte verplaatsingen blijkt uit de gemiddelde afstand die ermee wordt afgelegd: 1,7 kilometer per rit. Oktober was een topmaand met gemiddeld 1 700 ritten per week. Onze ambitie is om het aantal ritten te verdubbelen en op die manier nog meer een duurzame oplossing te zijn voor deze stad.’
Marina De Bie (Groen), schepen van klimaat en milieu: ‘Voor de komst van Mobit waren we lange tijd op zoek naar een deelfietsensysteem op maat voor onze stad. Deelsystemen zoals in Antwerpen en Brussel waren te groot voor ons. Mobit bleek de ideale partner. Samen met onze voorlopersrol bij het promoten van autodelen, onder meer via Cambio, hebben wij de basis gelegd voor de opkomst van deelmobiliteit in onze stad. Het is om mooi om te zien dat de Mechelaar het gebruiksgemak heeft ontdekt en dat daardoor deelfietsen niet meer weg te denken zijn uit ons straatbeeld. We winnen op drie terreinen: het stimuleren van duurzame mobiliteit, het terugdringen van onze CO2-uitstoot en het aantrekken van de circulaire economie.’
Burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld): ‘in 2017 pionierde Mechelen – dankzij de schepen van mobiliteit – als eerste stad met de groene deelfietsen van Mobit. Het eerste jaar was niet het makkelijkste. Nadien hebben we gezien dat we vanuit het ‘aanbodverhaal’ moesten vertrekken. Mensen moeten zien dat de fietsen ter beschikking zijn. De zichtbaarheid zorgt ervoor dat mensen meer geneigd zijn om een deelfiets te gebruiken.’
Edwin MARIËN