Mitte Scheldeman (alumna UAntwerpen) gaf presentatie over onderwijs in Oeganda
ANTWERPEN – De maand mei is het Africa Month. Vandaag zette de Antwerp School of Education haar samenwerking met de Kwame Nkrumah University uit Zambia in de bloemetjes. De ganse dag lang kwamen gastsprekers van die Universiteit, maar ook uit de eigen studentengroep naar de stadscampus van UAntwerpen voor een inspiratiedag. Wie meer bij wou leren over internationalisering in het onderwijs, kon terecht bij één van de standjes.
Mitte Scheldeman, een alumna van de lerarenopleiding, gaf een keynote-lezing en bijhorende workshop gebaseerd op haar ervaringen. Zij is al enkele jaren actief als onderwijsprofessional in Oeganda. Tijdens haar presentatie bood ze inzicht in de valkuilen en blinde vlekken voor onderwijsprofessionals in multiculturele samenlevingen als de Oegandese, de onze en samenwerkingen ertussen.
Scheldeman: ‘Ik heb de voorbije twee jaar in Oeganda gewerkt. Ik ga opnieuw een contract ondertekenen om dat werk daar de komende vier jaar verder te zetten. Ik was gegaan voor een Junior Programma waar de Belgische Ontwikkelingssamenwerking min-30-ers uitstuurt om ervaring op te doen in het buitenland omdat het heel moeilijk is mensen te vinden met veel ervaring buiten onze grenzen. Nu word ik aangenomen binnen het team om het volgende jarenplan mee te ondersteunen. Ik ga werken binnen onderwijsinnovatie en digitalisering.’
‘Vaak denken we in stereotypen. We hebben het idee dat wij alles naar ginds moeten brengen, maar eigenlijk leren we er zelf heel veel, ook over moderne technologieën . Vanmorgen heb ik benadrukt dat we de neiging hebben om naar daar te gaan met onze culturele rugzak om er vanalles te willen oplossen zonder de context te kennen. Ik heb ook gepraat over blinde vlekken, dekolonisering, de ‘witte redders-problematiek’,… Er is een onderzoek geweest van de VUB waar men aanhaalt dat dit laatste nog echt leeft. Dat zijn dingen die ik vaak tegen kom in Oeganda en waar ik het team mee bewust wil van maken in het werk binnen onderwijs.’
‘Ik sprak vandaag voor onderwijsprofessionals en alumni uit heel Vlaanderen, die inspiratie komen opdoen rond wereldleraarschap. De vraag die wordt beantwoord is: ‘Hoe kunnen we een gelijkwaardig partnership beginnen te bouwen, niet enkel in het kader van uitwisselingen, maar ook binnen onze eigen klassen want in België is er ook veel diversiteit. Daar moeten onze toekomstige leerkrachten bewust van zijn.’
‘Wanneer de volgende vier jaar verstreken zijn, werkt men met contracten van twee jaar. Ik ben opgegroeid in Zambia. Mijn ouders hebben in de ontwikkelingssamenwerking gewerkt. Ik heb al negen jaar in Afrika gewoond. Daarom dat ik het belangrijk vind om aandacht te hebben voor verschillende referentiekaders, niet enkel in Oeganda maar ook hier. Ik vind het heel belangrijk om die inzichten al mee te nemen. Ik ben mijn uiteenzetting vanochtend begonnen met de vraag te stellen ‘welke beelden zie je voor je wanneer je aan Afrika denkt? Dat zijn safariparken, natuur, armoede, droogte, oorlog,… Mijn vraag aan het publiek was ‘wat met de moderne technologie, wat met de stem die we niet kennen? Ook ginds heb je systemen waarmee je geld kan sturen naar de andere kant van het land. Wij werken er met SMS voor onderwijsprojecten, met Whats App Chatbots, met Virtual Reality. Al die moderne technologieën worden helemaal niet meegenomen in de beeldvorming die we hebben. Toch zijn er nog heel wat uitdagingen naar infrastructuur toe en naar digitale skills. Bovendien is er vaak teveel theoretisch onderwijs. Vroeger was dat wel heel praktijkgericht maar toen kwam de Britse kolonisering. Dat moeten nu terug omdraaien. ’
Edwin MARIËN
Foto Amber VAN DINGENEN