Minister Lydia Peeters trekt 448 miljoen uit voor aanleg sneltram langs A12
WILLEBROEK – Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, zet deze legislatuur stevig in op het investeringsprogramma ‘Werken aan de Ring’. Haar focus ligt hier onder meer op de zogenaamde ‘modal shift’: weggebruikers motiveren om van de auto over te schakelen naar andere vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer.
Investeringen in een performant en aangenaam openbaar vervoersnet staan dan ook hoog op de agenda. Het Brabantnet, met drie nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerlijnen, is hier een belangrijk onderdeel van.
Peeters: ‘De Ringtrambus rijdt ondertussen al tussen Brussels Airport en het UZ Brussel maar we blijven verder werk maken van meerdere vrije busbanen. De Luchthaventram tussen Brussel-Noord en Brussels Airport doorloopt momenteel het vergunningstraject. Vandaag werd duidelijkheid verschaft aan de gemeentebesturen over de financiering van de Sneltram A12 tussen Willebroek en Brussel. Zo zal Vlaanderen voor circa zestien miljoen euro in nieuwe gemeentelijke infrastructuur investeren. Dit zit vervat in de investering van 448 miljoen euro voor het openbaar vervoer in de gemeenten Willebroek, Puurs-Sint-Amands, Londerzeel, Meise en Grimbergen.’
‘De Sneltram is goed voor een Vlaamse investering van zo’n 448 miljoen euro. De gemeenten die betrokken zijn bij het project, krijgen ook de kans om bijkomende lokale mobiliteitsinitiatieven binnen het project te realiseren. De Werkvennootschap staat klaar met haar expertise om nog bijkomende lokale fietspaden, ontsluitingen of pleinen voor de gemeenten te ontwerpen, het vergunningentraject te doorlopen, de werken aan te besteden en met hun aannemers aan te leggen. Zo kan het project van de Sneltram een katalysator zijn om ook de lokale mobiliteit te verbeteren.’
Begin dit jaar rezen bij de gemeenten nog twijfels over de haalbaarheid van de gemeentelijke financiering van onderdelen uit het project van de Sneltram A12. De realisatie van het tramproject vraagt namelijk ook een aanpassing van infrastructuur die in het beheer is van de gemeenten. Voorbeelden hiervan zijn onder meer pleinen, lokale toegangswegen en lokale fiets- en voetpaden.
Minister Peeters en De Werkvennootschap hebben nu verzekerd dat alle infrastructuur, die nodig is voor het realiseren van het project, door Vlaanderen gefinancierd zal worden. Zo zal Vlaanderen voor circa zestien miljoen euro binnen de investering van 448 miljoen euro in nieuwe gemeentelijke infrastructuur investeren. Voor het onderhoud ervan wordt wel gerekend op de expertise van de gemeenten. De Vlaamse regering zal wellicht opteren om de tramprojecten van het Brabantnet te realiseren via een Privaat-Publieke Samenwerking (PPS).
Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de Sneltram A12 moeten nog een aantal procedurele stappen worden ondernomen. Minister Peeters blijft waken op de doorlooptijden van deze infrastructuurprojecten en heeft daarom De Werkvennootschap gevraagd de volgende stappen en timing duidelijk in kaart te brengen. De Start- & projectnota’s werden goedgekeurd. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt. De Werkvennootschap wil de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2024, om dan in 2025 een aannemer te zoeken om dan te starten met de werken. Info: https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/openbaar-vervoer/sneltram. (EM / Simulatie Kabinet Lydia Peeters)