Minister Lydia Peeters laat zes oude bruggen in de Kempen vervangen
WESTERLO – Vlaanderen telt heel wat bruggen en tunnels die dateren van de jaren ‘60 en ‘70 en inmiddels sterk verouderd zijn.
Lydia Peeters (Open Vld, zie foto), minister van mobiliteit en openbare werken: ‘Omdat de veiligheid absoluut primeert, maken wij een grote inhaalbeweging in het herstellen en vervangen van de zogenaamde kunstwerken.’
‘Om die achterstand efficiënt weg te werken, volgen we een plan van aanpak 2020-2030 waarvoor deze legislatuur een bedrag van 1,6 miljard euro wordt uitgetrokken om te voorzien in renovatie, onderhoud en modernisering.’
Om een versnelling hoger te schakelen lanceert Peeters het vervanging- en renovatieprogramma ‘OverBruggen’ dat onder meer via een publiek-private samenwerking (PPS) op grote schaal een reeks bruggen aanpakt. Deze publiek-private samenwerking werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
Peeters: ‘Deze wordt nu in de markt geplaatst en het is ons opzet om in deze PPS één hoofdaannemer te selecteren die 49 bruggen – waarvan zes in de Antwerpse Kempen – gaat ontwerpen, vervangen of vernieuwen. Het gaat om een totaalinvestering van 300 miljoen euro.’
Op initiatief van de minister is er begin deze legislatuur een versnelling ingezet voor het herstellen en vernieuwen van de kunstwerken (onder meer onze bruggen en tunnels) in Vlaanderen.
Er is een ouderdomspiek die ervoor zorgt dat een aantal bruggen op korte termijn volledig vernieuwd moet worden.
Peeters zet hierbij in op parallelle sporen. Eerst en vooral via reguliere aanbestedingen voor het renoveren en vernieuwen van bruggen. Ten tweede werden de middelen voor onderhoud opgetrokken. Tot slot komt daar nu een PPS bij waarbij een groot aantal bruggen in één pakket vernieuwd of vervangen worden door één hoofdaannemer.
Peeters: ‘Onze infrastructuur moet efficiënt en optimaal beheerd en onderhouden worden. De erfenis uit het verleden is er een met één grote achterstand en kunstwerken die zich in slechte staat bevinden. De uitdagingen zijn bijzonder groot en vergen een gelijktijdige inzet van mensen en middelen.’
‘Binnen ons vervanging- en renovatieprogramma ‘OverBruggen’ kennen veiligheid en betrouwbaarheid een absolute prioriteit. Het is dan ook noodzakelijk om een grote en optimale inhaalbeweging te maken.’
‘Gezien de logistieke complexiteit van de opdracht kiezen wij voor deze grootschalige PPS-opdracht waarbij we 49 bruggen in Toestand 4 samen aanpakken. Een primeur in Vlaanderen. Door het onderhoud op lange termijn bij de aannemer onder te brengen verzekeren we ons ook van een kwalitatieve en duurzame uitvoering.’
Deze bruggen worden aangepakt in de provincie Antwerpen: de brug E313 041 Steenweg op Meerhout, de brug E313 041 bus N174 Nieuwebaan en de brug 044 in A13 in Laakdal; de brug O30 E313 Ven in Olen en de bruggen O33 Gemeentestraat en O32 Lindenstraat in Westerlo. (EM / Foto Open Vld)