• 23/06/2024

Mini-onderneming Back to Bag van Sint-Ludgardis Merksem wint ‘Next Gen on Stage’

ANTWERPEN – In een spannende competitie heeft Mini-onderneming Back To Bag uit de Sint-Ludgardisschool in Merksem de felbegeerde eerste plaats veroverd in de pitchwedstrijd ‘Next Gen on Stage’, georganiseerd door Vlajo en Provincie Antwerpen. Het team, bestaande uit vier gedreven jonge ondernemers, wist de jury te overtuigen met hun creatieve aanpak en indrukwekkende presentatievaardigheden. Back To Bag biedt tote bags, ritszakjes en sleutelhangers van gerecycleerde jeans aan. Ze ontwerpen alles zelf, maar doen voor de productie beroep op Stroom Maatwerk, een sociale werkplaats in Merksem.   

Vanmiddag heette Provinciehuis Antwerpen maar liefst dertien Mini-ondernemingen uit verschillende secundaire scholen en richtingen welkom in zijn auditorium om er hun businessidee te pitchen voor een zaal vol toeschouwers. Ze namen allen deel aan ‘Next Gen on Stage’, een wedstrijd die Vlajo in alle Vlaamse provincies organiseert om het grootste pitchtalent van Vlaanderen te bekronen. De aanwezige teams haalden hun beste speeches boven en probeerden in amper drie minuten tijd het publiek te overtuigen van hun ideeën, aanpak en ambities.

Winnende Mini-onderneming Back To Bag (met op de foto vlnr  Jeremy Arhin, Roos Jacobs, Joanna Versluys en Nassim Ettallaki)  overtrof de concurrentie met hun krachtige en helder opgebouwde pitch. Het team toonde niet alleen ondernemerschap van hoog niveau, maar wist ook de impact van hun bedrijfje op een overtuigende manier over te brengen. Met hun duurzame en sociale insteek willen ze een positief effect hebben op milieu en samenleving.  

Meedoen aan Next Gen on Stage was voor ons een heel leerrijke ervaring. We hebben wel wat stress gehad in aanloop van de wedstrijd, maar zijn superblij dat we uiteindelijk hebben gewonnen. We denken dat de jury ons heeft gekozen omdat we onze pitch compact, geloofwaardig en als een sterk team hebben gebracht’, aldus de mini-ondernemers van Back To bag.    

‘Next Gen on Stage’ heeft als doel jongeren een platform te bieden om hun ideeën te delen en ondernemende vaardigheden te oefenen. Dit kunnen doen op een unieke locatie zoals het prachtige provinciehuis van Antwerpen is een mooie opportuniteit voor jonge ondernemers. Vlajo wil met de Mini-onderneming leerlingen uit de derde graad secundair laten proeven van het ondernemerschap en hen bovenal laten groeien in competenties, van tel op de arbeidsmarkt. Door functies te verdelen naar talenten, samen te brainstormen, activiteiten voor te bereiden, te evalueren en bij te sturen leren deelnemende jongeren zichzelf in samenwerkingsverband kennen. Ze nemen initiatief en verantwoordelijkheid, en ontwikkelen al doende vaardigheden die in eender welke job nodig zijn.

Het jurypanel bestond uit zes vakexperts die jong ondernemerschap een warm hart toedragen. Cis Willemen en Maxime Defossez vertegenwoordigden de Provincie Antwerpen, vaste partner van Vlajo.

Kathleen Helsen (CD&V, links op de foto hierboven), gedeputeerde voor economie: ‘Ondernemerschap bij jongeren bevorderen is niet alleen een investering in hun toekomst, maar ook in de toekomst van onze economie en samenleving in het algemeen. De provincie Antwerpen ondersteunt daarom de wedstrijden en andere initiatieven van Vlajo, die jongeren aanmoedigen om innovatief en duurzaam te ondernemen. Op die manier creëren we samen een voedingsbodem voor creativiteit, groei en welvaart. De jongeren van vandaag zijn immers de ondernemers en innovators van morgen. Wedstrijden zoals deze inspireren hen ongetwijfeld bij het bouwen van een veerkrachtige, duurzame toekomst voor onze regio.’ Niet enkel de mini-ondernemers van Back To Bag vielen in de prijzen. Bloom (KSOM Campus Rozenberg Mol) werd tweede, Lumina (Atheneum MXM Merksem) derde. Beste reclamefilmpjes kwam van Sodalight, eveneens van de Sint-Ludgardisschool. (EM / Foto’s Provincie Antwerpen)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten