Met dit Blue-bike-station wordt Hove een hub voor Boechout en Edegem’
HOVE – Blue-bike en het lokaal bestuur Hove openden vanochtend een nieuwe Blue-bikelocatie aan het station van Hove. Blue-bike plaatst er in totaal acht deelfietsen.
Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA): ‘Door de komst van Blue-bike aan het station kunnen pendelaars nu ook op de deelfiets overstappen voor de laatste kilometers van hun verplaatsing. Dit concept past volledig in de visie van ons als lokaal bestuur om de modal-shift en deelmobiliteit te stimuleren. Enkele jaren geleden kregen we de vraag al om hier een locatie te openen. Toen was de NMBS nog voor 52 procent aandeelhouder van Blue Bike. Nu bestaan ze zelfstandig en zijn we op het aanbod ingegaan. In Mortsel en Kontich/Lint zijn de stations al Blue Bike-locaties, nu wordt de ontbrekende schakel ingevuld. Het voordeel van wat later aan te sluiten is dat je de modernste fietsen krijgt, met zeven versnellingen. Met dit Blue-bikestation worden wij een hub voor verschillende gemeenten: Edegem heeft geen station en Boechout ligt niet aan de spoorlijn Antwerpen-Brussel.’
Bram Dousselaere, uitvoerend directeur van Blue-bike: ‘We hebben Hove in de watten gelegd door hen de nieuwste fietsen aan te bieden. Deze hebben slimme sloten met ingebouwde kaartlezer. Die zorgen ervoor dat de klant sneller en eenvoudiger een fiets kan ontlenen. Dat doe je door je Blue-bike of MOBIB-kaart tegen het slot te houden of door de QR-code te scannen in de Blue-bike app. Die app is beschikbaar in de Play Store of Apple Store. In deze app vind je een kaartoverzicht met al onze locaties, kan je al je gemaakte ritten (ook die aan locaties met een sleutelautomaat) raadplegen, open je via de QR-code een Blue-bike met slim slot en kan je een defect aan een fiets met slim slot melden. Om een voucher te gebruiken op een locatie voorzien van fietsen met slimme sloten, dien je ook de app te downloaden. Meld je aan met de vouchercode, en scan een QR-code om je rit te verzilveren. Naast de slimme sloten is er ook een GPS-functie gemonteerd zodat we de fiets steeds kunnen lokaliseren. De batterij gaat normaal een drietal weken mee maar er is een laadbakje voorzien met zonnepanelen zodat ze in feite constant wordt opgeladen.’
Om de fietsen te kunnen gebruiken moet je lid zijn van Blue-bike of via een externe partner zoals de KBC-app een ticket aankopen. ‘Lid worden kost twaalf euro per jaar en kan via https://www.blue-bike-be/nl/lid-worden. Normaal betaal je 3,15 euro voor de eerste 24 uur. In Hove betalen leden dankzij de tussenkomst van de gemeente en de Vlaamse overheid slechts 1,15 euro. Wie lid wordt van Blue-bike tussen donderdag 1 juli en dinsdag 31 augustus betaalt het eerste jaar geen lidgeld. Bedoeling is dat je de fiets terug brengt naar de plaats waar je hem hebt ontleend. Laat je hem op een andere Blue Bike locatie achter dan betaal je een toeslag van twintig euro.’
Blue-bike werd in 2011 opgestart. In 2019 werden ruim 276 000 Blue-bike ritten gemaakt. ‘Normaal komen er een zevental nieuwe locaties per jaar bij maar in 2021 zullen dat er twintig zijn. Morgen is het de beurt aan Essen, later volgt Grobbendonk en er lopen besprekingen in Boechout om ook een Blue-bike-locatie te openen aan het station, naast de huidige die is gelegen aan P&R Capenberg.’
Voorlopig staan er acht fietsen op de locatie in Hove maar dat aantal kan opgedreven worden naargelang het aantal gebruikers. Aan de stations van Antwerpen en Berchem bijvoorbeeld staan er meer dan 100 exemplaren.
Edwin MARIËN