• 08/12/2024

Mechelse uitvoeringsdiensten paraat voor eerste winterprik

MECHELEN – Op dit moment staat 120 ton strooizout en 30.000 liter pekel ter beschikking om de wegen en fietspaden sneeuw- en ijzelvrij te houden. De belangrijkste in- en uitvalswegen worden beschermd om de toegankelijkheid en veiligheid te versterken. Tijdens winterse omstandigheden blijft wel een aangepaste rijstijl aanbevolen.

“Het ziet ernaar uit dat het morgen zou gaan vriezen, en mogelijk zelfs sneeuwen, met een risico op ijzel, wat zorgt voor gladde wegen, fiets- en voetpaden. We staan paraat moest het te glad worden op de weg en het openbaar domein. Het is onmogelijk om alle plaatsen binnen het grondgebied Mechelen sneeuw- en ijzelvrij te houden, daarom strooien we enkel op de belangrijkste in- en uitvalswegen, fietspaden en trajecten van het openbaar vervoer, industriezones, schoolomgevingen, wijk- en dorpskernen en de voetpaden en pleinen van het stadscentrum. Om dit klusje te klaren staan de medewerkers van de stad paraat, met heel wat materiaal voorhanden. Strooizout moet de tijd krijgen om in te werken, ook al starten we met strooien ‘s nachts en bij de fietspaden vanaf 5u. Daarom blijft het geboden om voorzichtig te zijn tijdens het verplaatsen, wanneer de winter onze wegen glad maakt”, zegt schepen van openbare werken Patrick Princen.

Stad Mechelen heeft een plan ontwikkeld om voor deze winter een optimale veiligheid te bekomen. 200 km wegen, 1/3 van de Mechelse wegen worden betrokken om het strooiplan uit te voeren. Vier uur na oproep zijn al deze wegen gestrooid. Verder worden er op sommige straten die niet in het plan zitten, ook bijgestrooid, indien beoordeeld wordt dat daar een gevaarlijke situatie is ontstaan.

Verschillende instanties staan in voor ijzelbestrijding. Agentschap Wegen en Verkeer zijn verantwoordelijk voor de grote invalswegen, de uitvoeringsdiensten staan in voor de belangrijkste Mechelse wegen, de voet- en fietspaden. Voor voet- en fietspaden wordt naast wegenzout ook calciumchloride pekel gebruikt. Zeven medewerkers staan klaar om te vertrekken wanneer het nodig is, met nog twee boeren die ook aanspreekbaar zijn, wat een totaal geeft van negen personen. Er zijn vijf grote zoutstrooiers en één kleine zoutstrooier. Aan de fietspaden starten doorgaans 20 tot 25 medewerkers om 5u ‘s ochtends. Zij hebben acht multihogs ter beschikking met een pekelinstallatie, en twee kleinere zoutstrooiers. Er zijn acht chauffeurs met rijbewijs C om met dit materiaal rond te rijden en vijftien medewerkers om bij te strooien op de kritieke punten. Bij een serieuze winterprik staan er 80 medewerkers paraat.

De wegen worden indien noodzakelijk ‘s nachts gestrooid. Aan de fietspaden wordt gestart om 5u. Vroeger beginnen heeft geen nut, vanwege dat het dooimiddel moet worden ingereden. Een verbruik van 15g/m² wordt aangehouden voor preventief strooien en 25g/m² voor curatief strooien. Deze cijfers komen voort uit onderzoek van het Agentschap Wegen en Verkeer, die het ideale evenwicht hebben gevonden tussen verbruik en meetbaar effect. Meer strooien verhoogt namelijk niet noodzakelijk het rendement. Het gemiddeld verbruik aan wegenzout verschilt jaarlijks, maar ligt tussen 180 en 360 ton.

Schepen Patrick Princen bedankt alle medewerkers van de Mechelse uitvoeringsdiensten en roept inwoners ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen. “Als het morgenvroeg ijzelt, wees dan voorzichtig, neem je tijd, houd ook je eigen voetpad ijs- en sneeuwvrij en help elkaar”, besluit hij.

www.mechelen.be/zoutplan

Foto stad Mechelen

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten