Mechelse horecaondernemers ‘Toeren bij boeren’ om producten van hen af te nemen

 Mechelse horecaondernemers ‘Toeren bij boeren’ om producten van hen af te nemen

MECHELEN – In samenwerking met Horeca Mechelen organiseert de stad het evenement ‘Toeren bij boeren’, om horecaondernemers in contact te brengen met Mechelse boeren. Vanochtend vertrokken vijftien horecaondernemers vanop de Grote Markt om per fiets en tractor het Mechelse platteland te ontdekken. Op vijf lokale landbouwbedrijven waar verschillende boeren aanwezig waren werd er halt gehouden en proevers of rondleidingen voorzien. In totaal namen acht landbouwbedrijven deel: vijf tuinbouwbedrijven, een melkveehouderij en twee vleesveehouderijen. Wij wachtten de deelnemers op aan hoevewinkel ’t Hertsveld  in de Hertstraat in Leest.

Arthur Orlians (Open Vld, met het label op de foto), schepen van landbouw: ‘Tijdens de Week van de Korte Keten promoot men de verkoop van producten rechtstreeks aan de burger en aan de ondernemer, zonder tussenstations. Dat is beter voor de kwaliteit, voor de prijszetting en de bekendheid van lokale producten. Veel mensen praten erover maar in Mechelen proberen we dat echt te realiseren. Er zijn verschillende initiatieven. Zo zijn er fietslussen met Mechels Natuurlijk.  Met een fietskaart promoten we samen met de plattelandsondernemers de lokale producten en de korte keten binnen de fietslussen. Die kaart gaan we nu updaten. Binnenkort is ze opnieuw ter beschikking, zowel online als fysiek in het Huis van de Mechelaar, bij  UIT in Mechelen en bij alle deelnemende ondernemingen.’

‘We hebben heel recent onze markt in Leest geopend. We gaan ook daar proberen dat de marktkramers hun producten rechtstreeks aan de Mechelaar èn ook in onze dorpen, kunnen verkopen. Eerst gaat men langs bij boeren om daar producten op te halen en ze dan rechtstreeks te verkopen aan de Mechelaar op de markt. Vandaag gaan we nog een stap verder. We proberen een structurele samenwerking op poten te zetten tussen de Mechelse horeca-uitbaters en de lokale landbouwers.’

‘Er worden effectief contactgegevens uitgewisseld, er worden producten geproefd, er wordt langs gegaan op het veld om die samenwerking te verwezenlijken. We onthullen een label waardoor de restaurantuitbater kan aantonen dat hij werkt met deze lokale producten. Hij kan dat bijvoorbeeld uithangen aan zijn voorgevel of gebruiken op zijn menukaart, zodat de Mechelaar weet wat de lokale producten zijn. Ik waardeer het dat zoveel horecauitbaters de tijd hebben genomen om op hun werkdag of op hun verlofdag om 8.30 uur te verzamelen om samen deze tocht te maken.’

Greet Geypen (Open Vld, met het label op de foto), schepen van economie: ‘Landbouwproducten rechtstreeks bij lokale afnemers krijgen is een werk van lange adem. Ik herinner me discussies op de veiling van Mechelen. In eerste instantie mocht het niet. Stap voor stap zag je daar heel veel in evolueren. Zowel in het naar elkaar toegroeien van twee sectoren maar ook in het belang dat consumenten daaraan hechten. Naar marketing toe en de manier waarop je je als restaurant profileert is dit echt een belangrijke meerwaarde. Ook het pedagogische aspect, naar kinderen toe, wordt hoe langer hoe belangrijker in onze maatschappij. Wij hebben het geluk om een historische stad te zijn maar ook een groot hinterland te hebben. We moeten dat maximaal uitspelen om naar een win-win te gaan.’

Christian Michiels (tweede van links op de foto), voorzitter Horeca Mechelen: ‘Er zijn al een aantal horeca-uitbaters die met lokale boeren samenwerken. Ik denk dan aan restaurant Meteor in Heffen bijvoorbeeld. De collega’s van The Chick – hier aanwezig – hebben met fruit gewerkt. Ikzelf – zaakvoerder van Cosma Foudhouse – heb het nog niet gedaan. Daarom is dit een goed initiatief. Niet elke horeca-ondernemer die in zee wil gaan met plaatselijke boeren is hier aanwezig. Iemand heeft zijn elleboog gebroken, iemand anders heeft vanmorgen afgebeld en nog anderen willen hun vrije dag hiervoor liever niet opofferen maar die bereiken we wel binnenkort.’

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten

Antwerps Persbureau

GRATIS
BEKIJK