• 23/06/2024

Mechelen verkozen tot fietsstad, Mortsel haalt het niet in categorie twee

MECHELEN – Mechelen is verkozen tot fietsstad 2022 in de categorie meer dan 50 000 inwoners. Dat maakte minister voor mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vandaag op het fietscongres in Deinze bekend.

Peeters: ‘Mechelen zette recent volop in op nieuwe infrastructuur, ook al brengt dit een aantal uitdagingen met zich mee omwille van de ruimtelijke ordening. Zo kwam er tussen het noorden en zuiden van de stad een vlotte fietsverbinding, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Mechelen speelt vlot in op de noden van de inwoners door extra ondergrondse fietsenstallingen te voorzien in het stadscentrum en in de stationsomgeving’

‘Veelbelovend is de oprichting van het ‘Huis van de Fiets’ als centrale plek om het fietsbeleid naar de Mechelaars zichtbaarder te maken. Fietsers kunnen er terecht voor fietsonderhoud, informatie over fietsroutes, fietsinfrastructuur, fietsverhuur;…De stad onderscheidt zich duidelijk van de andere kanshebbers door te voorzien in logistieke alternatieven met cargofietsen en fietskoeriers in de binnenstad. Het Mechelse stadsbestuur durft in zijn beleid resoluut voor de fiets te kiezen, waardoor de fiets als functioneel vervoermiddel aantrekkelijk gemaakt wordt.’

Het was de tweede opeenvolgende keer dat stad Mechelen een nominatie in de wacht kon slepen voor de verkiezing tot Fietsstad/fietsgemeente. Deze keer kon de Dijlestad die ook verzilveren. Vicky Vanmarcke (Open Vld), schepen voor mobiliteit: ‘Het is geweldig onze vele inspanningen voor fietsers in Mechelen op deze manier gewaardeerd te zien. Die komt er door het harde werk van vele mensen achter de schermen, maar de prijs is ook naar ons gekomen dankzij de Mechelaars, die de modal en mental shift meer en meer maken. Voor ons is dit de perfecte incentive om op het ingeslagen pad verder te gaan en te blijven investeren in de fietsers in onze stad, die we nu twee jaar lang dé fietsstad van Vlaanderen mogen noemen.’

‘Maar we zetten niet enkel in op particuliere fietsers. We leveren ook inspanningen op het vlak van duurzame ‘last mile belevering’ van handelaars door logistieke cargofietsen en fietskoeriers in de binnenstad in te zetten. Op die manier maken we het aangenaam voor fietsers en weren we zwaar verkeer en camionettes.’ Mechelen haalde het van de steden Genk en Leuven.

In de categorie twee (tussen 20 000 en 50 000 inwoners) haalde Mortsel het niet. De prijs ging naar Lommel. Derde finalist was Dilsen-Stokkem. Bij de ‘kleinere’ gemeenten haalde Peer het van Lendelede en Zutendaal. De winnaars krijgen vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50 000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen. Peeters: Vanuit Vlaanderen steunen we volop lokale besturen om meer mensen voor de fiets te doen kiezen. We investeren volop in veilige, comfortabele en aantrekkelijke fietsnetwerken die woonkernen, scholen en tewerkstellingspolen verbinden en maken daar in 2022 maar liefst 328 miljoen euro voor vrij. We willen een fietsreflex creëren zodat er bij elke verplaatsing spontaan aan de fiets wordt gedacht. Door te fietsen – ook al is het maar een paar kilometer naar het werk, de school, de bakker of je lokale supermarkt – krijg je extra lichaamsbeweging, maar ook de mobiliteit, het milieu en de stedelijke leefbaarheid varen er wel bij. Daarnaast is fietsen ook gewoon leuk en ontspannend.’ (EM / Foto VSV)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten