Mechelen krijgt als tweede Vlaamse stad label voor talentvriendelijk onderwijs
MECHELEN – Talent krijgt zomerkans, de Leerwinkel, Buddy Mechelen… Het zijn maar enkele onderwijsprojecten van de stad waarbij de talenten van kinderen en jongeren centraal staan. Bijna 200 Mechelse professionals hebben sinds september 2021 een driedaagse opleiding talentcoaching gevolgd om kinderen bewust te maken van hun unieke talenten. De stad moedigt alle professionals die met kinderen werken aan om de talentenbril op te zetten en organiseert verschillende initiatieven om talentdenken te stimuleren. Zo wil men consequent de kaart van talent trekken en brengt men zuurstof en veerkracht in het onderwijsveld.
Tijdens het Onderwijsforum dat vanmiddag in De Loods werd gehouden kwamen 250 mensen uit het onderwijsveld bij elkaar. Er was plaats voor wat humor, wat lekkers, veel aandacht voor ontmoeting, aandacht voor talent, door mensen die in hun talent gaan staan, door talentgesprekken en de uitreiking van het label ‘Mechelen talentenstad’ aan Rina Rabu Nkandu (Groen, rechts op de foto), schepen van onderwijs. Maar ook door zichtbaar te maken welke partners en projecten voor scholen in Mechelen klaar staan.
Luk Dewulf (links op de foto), talentenfluisteraar, coach, pedagoog en auteur van het boek ‘Ik kies voor mijn talent’: ‘Ik heb pedagogische wetenschappen gestudeerd in de richting onderwijskunde. Nadien heb ik er nog specialisatie ‘leerstoornissen’ bijgedaan en nog later ‘opleidingskunde’. Ik ben dus heel breed gevormd om te kijken naar leerprocessen en ontwikkelingen van mensen. In 2019 was ik actief bij Emmaus, bij Inge Vervotte. Toen hebben we een bezoek gebracht aan Mechelen. We ontdekten er dat de zomerscholen in deze stad uniek zijn omdat je hier niet alleen een leraar en een animator maar ook een talentencoach hebt.’
‘Toen hebben we gezien hoeveel dat teweegbracht, waarna de stad Mechelen besloot om een aanbod te creëren waarbij professionals in het onderwijs zichzelf kunnen ontwikkelen en technieken leren om talentgesprekken te voeren met jongeren. Dat heeft zich ongelooflijk verspreid. Net omdat de stad dat heeft opgepakt en niet een onderwijskoepel heeft het ervoor gezorgd dat in het zich alle geledingen – van iedereen die met jongeren en kinderen te maken heeft – heeft verspreid.’
Luk Dewulf en de Nederlandse Els Pronk startten een beweging van talentenfluisteraars. Dewulf: ‘We hebben er al 2 500, verspreid over België en Nederland, allemaal mensen die opleidingen hebben gevolgd maar die zich ook inzetten om af en toe vrijwillig mensen hun talenten te laten kennen. Bovendien zijn er heel veel scholen geweest die talentenschool willen worden. En tenslotte heb je de talentensteden, waar men de intentie heeft dat elk kind zijn talenten er kan leren. Mechelen is de derde stad die de erkenning krijgt. Zwolle en Gent gingen hen voor.’
Nkandu: ‘Als stad geloven we dat iedere jongere de kans moet kunnen krijgen een eigen pad te bewandelen om zo een gelukkige volwassene te worden. We richten ons daarbij niet alleen op de studenten zelf maar ook op het trainen van leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. We merken dat deze aanpak werkt en dat er veel vraag naar is. De talentvriendelijke aanpak heeft ons flankerend onderwijsbeleid duidelijk sterker gemaakt. Het label dat we vandaag krijgen is een sterke motivator om hier verder op in te zetten. Het krijgt nu een zichtbare plek aan het Sociaal Huis in de Sint-Mettetuin.’
‘Qua talentaanpak hebben wij al een hele weg afgelegd, die begon in 2019. Het feit dat we daar vandaag een erkenning voor krijgen is de kers op de taart. Ik ben bijzonder blij met de grote opkomst vandaag. Ik moet bekennen dat ik een klein stressje had toen ik vorige week vernam dat er dubbel zoveel mensen zich hadden aangemeld dan we eigenlijk hadden voorspeld. Dat betekent dat onderwijsmensen niet alleen geïnteresseerd zijn maar ook geloven in de aanpak van talent in het onderwijs.’
Edwin MARIËN