Mechelen heeft – op één na – meeste deelwagens per inwoner, Antwerpen vierde, Turnhout achtste
MECHELEN – Tegen 2030 wil Vlaanderen twee deelwagens per 1 000 inwoners. Dat betekent 13 200 deelwagens, als we rekening houden met het huidige inwonersaantal. Daar is men nog ver van verwijderd. In oktober 2022 reden er in Vlaanderen 3 162 deelwagens of 0,47 deelwagens per 1 000 inwoners. Dit betekent een stijging met 10,7 procent tegenover het begin van 2022.
In oktober 2022 zijn er deelwagens in 176 Vlaamse gemeenten. Dat komt neer op 59 procent van alle gemeenten. Het gaat hierbij om zowel roundtrip, free floating als particulier kostendelend autodelen. De provincie Antwerpen is goed voor ongeveer vier op de tien van alle deelwagens in Vlaanderen, wat overeenstemt met 0,71 deelwagen per 1 000 inwoners. Meer dan 79 procent van de Vlaamse deelwagens bevindt zich in één van de dertien centrumsteden. Stad Gent spant daarbij de kroon met 934 deelwagens, op de voet gevolgd door stad Antwerpen met 899 voertuigen. Gent steekt daarmee Antwerpen voorbij in vergelijking met het begin van 2022. Samen hebben zij 1 833 deelwagens, goed voor bijna 60 procent van het totaal aantal deelwagens in Vlaanderen. Mechelen volgt op de vierde plaats met 204 deelwagens, Turnhout op de tiende met 22 wagens. Kijken we dan even naar het aantal deelwagens per 1 000 inwoners. Daar leidt Gent met 3,52 voor Mechelen (2,34). Antwerpen is vierde met 1,69, Turnhout achtste met 0,47. 28,43 procent van de deelwagens rijden rond in Antwerpen, 6,45 procent in Mechelen en 0,70 procent in Turnhout.
De Mechelaar heeft dus duidelijk zijn weg naar deelwagens gevonden. De verschillende aanbieders van deelauto’s, Poppy, Cambio en Klimaan konden in 2022 op een toenemende interesse rekenen. Het aantal gereden kilometers nam ook fors toe. Ze gingen van 1 859 000 naar 2 890 000 kilometer, goed voor een stijging met 55 procent.
Vicky Vanmarcke (Open Vld, zie foto), schepen van mobiliteit: ‘We zijn heel blij dat onze inspanningen voor deelmobiliteit zich nu ook op het terrein vertalen. In Mechelen hebben we altijd een pioniersrol gespeeld. Terwijl andere steden geleidelijk aan op deelmobiliteit gingen inzetten, hebben wij niet afgewacht. We vertrokken daarbij vanuit het principe dat een ruim, gediversifieerd en goed toegankelijk aanbod de vraag naar deelwagens in de hand werkt. Vandaag blijkt dat deze aanpak de juiste is. Deelmobiliteit heeft zich in enkele jaren in onze stad verankerd.’
Elke aanbieder van deelwagens heeft een eigen systeem. Cambio werkt met vaste standplaatsen die over de hele stad en Mechelse dorpen zijn verspreid. De Mechelse cambiowagens legden in 2022 in totaal 2 162 948 kilometer af, een stijging met 33 procent tegenover het jaar daarvoor. Ook het aantal gebruikers steeg met 33 procent ten opzichte van 2021 tot 2 369. Gemiddeld genomen was elke cambiowagen goed voor 411 ritten per jaar, wat neerkomt op meer dan één rit van gemiddeld 60 kilometer per dag.
Poppy is een zogenaamd free-floating autodeelsysteem, waarbij je je wagen kan parkeren binnen bepaalde zones in deelnemende steden. Hun aantal ingeschreven gebruikers stegen in 2022 van 859 naar 2 095, een toename met 144 procent. De wagens, die zowel in Mechelen zelf als de deelgemeentes opereren, waren goed voor 17 878 ritten. Klimaan is dan weer een nieuwe speler die vier elektrische wagens aanbiedt. Ze kunnen rekenen op 50 gebruikers die dit jaar meer dan 400 ritten hebben afgelegd. Klimaan schiet daarmee stevig uit de startblokken, en wil haar aanbod dit jaar verder uitbreiden.
Vanmarcke: ‘Met de nieuwe wetgeving worden auto’s op fossiele brandstoffen steeds duurder en nadeliger. Dat zet mensen aan om na te denken over het nut van een privéwagen, over hoeveel ze die effectief nog gebruiken en over de mogelijke alternatieven. Met ons spreidingsplan voor deelwagens bieden we de Mechelaar een alternatief op maat, vlakbij hun woning en zonder parkeerzorgen.’
Edwin MARIËN