Maike Boerdam is één van de Babes
ANTWERPEN-Productiehuis Iskariot, de opvolger van Judas Producties speelt vanaf 11 oktober in de Rode Zaal van het Fakkeltheater hun eerste musical. Iskariot staat voor kleinschalige hoogstaande musicalcreaties. Babes gaat over de comeback van een meidengroep en op 25 september werd ook de single van deze musical’ Keer op keer’ voorgesteld. Een single die vanaf nu te vinden is op alle streamingsplatforms.
Naast Bieke Ilegems en Daisy Thys is Maike Boerdam de derde Babe. Na de single voorstelling hadden we een babbeltje met haar.
-Iets wat steeds veel mensen zich afvragen is Maike nu een Nederlandse of een West-Vlaamse?
Zeg maar dat ik Nederlandse ben maar ik ben wel in West-Vlaanderen geboren, namelijk in Knokke. We woonden in Sluis, waar ik 18 jaar verbleef maar de dichtstbijzijnde materniteit was Knokke. En Knokke was mijn tweede thuis, alhoewel ik ook lang in Antwerpen heb gewoond. En in Nederland is Den Haag mijn favoriete plaats.
–Wie ben je in Babes ?
In ben Natalie, een Nederlandse. Natuurlijk scherp van tong. Dus iemand in het meidengroepje die het best van zich afbijt. Wat zeer grappig is. Natalie is een beetje een schoonheidsfreak en heeft al jaren een relatie met Guido, de ex manager ( Peter Thyssen). In de voorstelling kom je dan te weten wat er allemaal gebeurd is, waarom de meiden uit elkaar zijn gegaan en er is nog een apotheose. Maar daar ga ik niets over vertellen hoor.
–Er zijn ook veel liedjes in het verhaal?
Het zijn allemaal nieuwe liedjes, een stuk of tien. De special single ‘Keer op keer’ komt zelfs enkele malen terug in kleine deeltjes. Alles is door Sam Verhoeven gecomponeerd. Het is knap dat dit een volledige nieuwe musical is, hier in het kleine Vlaanderen door een theaterhuis dat nieuwe dingen maakt zonder subsidies. Ze steken als het ware hun nek uit, er zit zoveel creativiteit in het team. ( naar tekst, muziek en script). Toch bijzonder voor Vlaanderen.
-Het verhaal zit ook een beetje op de lijn van de ouderdom?
Ja, het zijn oudere dames, begonnen in de jaren ’90 en nu met een comeback. Ze zien er anders uit, dat is logisch. Maar er is nu echter ook de Sociale Media en daar moet je leren met omgaan. “ Elke scheet die je laat wordt als het ware gefilmd”. In hun tijd was dat niet. Nu meer met dat alles geconfronteerd en je moet er mee leren omgaan. Alles wordt vergroot. En dat zit ook in het verhaal.
–Waar is thuis komen voor Maike? Soms lees je Nederland, soms lees je Vlaanderen.
Oef. Het zij twee totaal verschillende manieren van werken. Ik heb ook veel in Duitsland opgetreden en daar was de werkmanier dan weer anders. Je moet een thuis gevoel krijgen, en dat heb ik bv. hier met deze mensen. Er is respect, je hoeft niks te bewijzen en er is heel veel liefde. Dat is zo belangrijk. Ik heb dat ook met EWT-Theater Deurne. Is ook altijd thuiskomen met de gezellige mix van professionals en amateurs. Binnenkort mag ik er weer staan op het podium samen met Thomas Van Goethem in een creatie van Jeroen Maes.( Ernst en Vermaak vanaf 18 november) Ook een creatief brein inzake komedie. Je zit er enorm dicht bij het publiek zoals het seizoen met Zadelpijn ( over de fietstocht van enkele vrouwen in de Sancerre) toen er interactief contact was.
Het zal daar in een november weekend wel wat hectisch worden. Ik doe ergens Singalong in het Sportpaleis, moet me dan haasten naar het EWT, op zondag Hotel Vocal in de Fakkel, en dan terug naar EWT en het Sportpaleis. ( van het grootste naar het kleinste podium als het ware).Maar het is een voorrecht dat ik dat allemaal mag doen.
-Is het waar dat je ooit in Thuis acteerde?
Ja hoor, enkele jaren geleden, een heel klein rolletje en het was een Nederlandse die ik speelde.
Tekst en foto’s: Gust Charrin