Lydia Peeters geeft startschot van Havendag in Antwerpen die nog duurt tot 17 uur
ANTWERPEN – Het zou een mooi parcours zijn voor een wielerwedstrijd: vertrek aan Het Havenhuis in Antwerpen, vervolgens gaat het richting Kluizendonk in Gent en het Van Dammehuis in Zeebrugge om te eindigen aan het Ostend Science Park in Oostende. Meteen ken je de weg die Lydia Peeters (Open Vld, tweede van rechts op de foto), Vlaams minister van mobiliteit, vandaag aflegt, al was het met de wagen, en dit in het kader van de Vlaamse Havendag.
Peeters startte haar bezoek in Antwerpen door aan boord te gaan van het hybride patrouillevaartuig POA1 voor een elektrische vaart in het Kattendijkdok. Port of Antwerp-Bruges heeft twee nieuwe hybride patrouillevaartuigen voor de haventoezichters die ook elektrisch kunnen varen. Hierna gaf zij, samen met Jacques Vandermeiren (CEO Port of Antwerp-Bruges), en havenschepen Annick De Ridder (N-VA, links op de foto) het officiële startschot van de Vlaamse Havendag met het luiden van de scheepsbel in de eventzone aan het Havenhuis.
Peeters: ‘Ik nodig iedereen uit deze namiddag nog een bezoek te brengen aan de haven. De Havendag is een ideale kans om de haven beter te leren kennen. Het belang ervan mag men niet onderschatten. Het zijn niet alleen economische poorten, maar ook logistieke en industriële zones. Samen met de bedrijven zorgen zij voor werkgelegenheid, investeringen en toegevoegde waarde. Met de Vlaamse Havendag willen we de positieve en belangrijke impact op het dagelijks leven van iedereen in de kijker zetten. Mensen realiseren zich niet dat het merendeel van alles wat ze in huis hebben, via de havens Vlaanderen binnenkomt.’
De minister maakte kennis met de digital twin, het digitale broertje van Port of Antwerp-Bruges waarin alle realtime informatie over de haven wordt samengebracht: schepen, sluizen, bruggen, sensoren, informatie uit dronebeelden. Op die manier wordt de veiligheid en efficiëntie in de haven naar een hoger niveau getild. Peeters: ‘In de havens willen wij drie dingen in de picture zetten: het digitale verhaal, de duurzaamheid en innovatie. Op dat vlak doen we het goed.’
‘In december 2021 tekenden wij onze nieuwe havenstrategie uit. Energie, klimaat, digitalisering, tewerkstelling, innovatie en mobiliteit zijn complexe uitdagingen die door hun aard en omvang niet door één of meerdere havens of de overheid afzonderlijk kunnen worden aangepakt. Daarom bundelden we de krachten en gingen we nog structureler en nauwer samenwerken. Afgelopen vrijdag was een belangrijke dag voor de haven van Antwerpen met de voorstelling van het nieuwe drone-netwerk.’
Klopt volledig. De haven boert goed maar wanneer je kijkt naar het vervoer op de Antwerpse ring dan merk je dat daar dagelijks honderden vrachtwagens stilstaan. Niet echt efficiënt toch? Peeters: ‘Ik weet ook wel dat de E313 en de E314 op dat vlak oververzadigd zijn maar het is nog even wachten op de vernieuwing van de Royerssluis. De Royerssluis is een belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal. De werken zullen nog enkele jaren duren. Ik had het ook liever anders gezien maar het kan nu één keer niet. De sluis wordt uitgebreid tot een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. Ze wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 230 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter) waardoor ze grotere binnenschepen efficiënt kan versassen en het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden. Verder investeren we hier in de realisatie van extra containercapaciteit om de verwachte groei van containertrafiek op te kunnen vangen. Deze legislatuur zullen we vanuit Vlaanderen 740 miljoen euro investeren in onze Vlaamse Havens.’ Het programma van de Vlaamse Havendag in Antwerpen: https://www.vlaamsehavendag.be/locaties/locatie-antwerpen/.
Edwin MARIËN