• 07/10/2024

Ludo Dierckxsens: ‘Hoogtijd dat er meer wedstrijden voor jongeren worden georganiseerd’

GERAARDSBERGEN – De derde rit in de Renewi Tour was meteen de koninginnenetappe. De overwinning ging naar de jarige Mike Teunissen.

De Nederlandse renner van Intermarché-Circus-Wanty hield op de Vesten in Geraardsbergen Tim Wellens en Axel Zingle achter zich.

Bedrijvigste man in de Vlaamse Ardennen was Tim Wellens – gisteren tweede in de tijdrit – die nochtans kilometers langs op een leegloper reed.

Hij wordt meteen de nieuwe leider in het klassement en maakt dus heel veel kans op de eindzege.

Voor de vroege vlucht tekenden dit keer Arne Marit, Jens Reynders, Milan Fretin, Olivier Le Gac en Lukasz Wisniowski.

Hun maximale voorsprong bedroeg drie minuten. Zij kregen later het gezelschap van negen anderen.

Dat was meteen het moment voor het peloton om te reageren. Nog voor de tweede doortocht op de Muur – met nog 33  kilometer voor de boeg – viel alles te herdoen. Wellens profiteerde van de Groene Kilometer om acht bonificatieseconden binnen te halen en pakte meteen een optie op de leiderstrui.

Uiteindelijk leek alles op een spurt van een omvangrijke groep uit te draaien maar in de slotkilometer demarreerde Teunissen. Wellens werd tweede op één seconde, Zingle deed er één tel meer over. In de klassering heeft Wellens een voorsprong van 24 seconden op Yves Lampaert en 26 op Florian Vermeersch.

Met nog twee vlakke ritten voor de boeg lijken de podiumplaatsen – inclusief de volgorde – al verdeeld. Morgen rijdt men van de Be Mine in Beringen naar Peer over 179 biljartvlakke kilometers.

Een Antwerpenaar die al jaren actief is in de wedstrijden van Golazo is Ludo Dierckxsens. Hij  werd geboren in Geel, groeide op in Veerle-Laakdal en woont nu in Westerlo.

‘Ik rij met de koersdirectie in de wagen die zich net voor de renners bevindt. Met het sportieve mengt de koersdirecteur, Jan Nys, zich niet maar uiteraard wel met het organisatorische. Wij grijpen in wanneer het eventueel nodig is. Als wij niks moeten doen, dan betekent dit dat de koers heel goed verloopt.’

‘Tijdens de voorbije drie dagen hebben we nog niet moeten tussenkomen en dat is het beste. Er kunnen zich bepaalde situaties voordoen en die moeten dan op dat moment opgelost worden. Ik rij al een vijftiental jaren met de wagen in de koers. Als ex-renner weet je hoe je moet rijden en waar wat kan en wat niet.’

‘De veiligheid van de renners is prioritair. Zij staan op de  eerste plaats en de rest komt daarna. De taak van de organisatie en de begeleiding is om ervoor te zorgen  dat de renners veilig over de meet komen. Ik ben er indertijd ingerold via Rob Discart, de toenmalige koersdirecteur, die wegens fysieke ongemakken ten gevolge van een ziekte, uit de koers is verdwenen.’

‘Hij heeft mij indertijd gecontacteerd om met hem te rijden in de toenmalige Eneco Tour. Sindsdien ben ik altijd aanwezig geweest. Ik doe dit voor alle koersen van Golazo, zoals de Belgium Baloise Tour, de Elfstedenronde,… Wij doen ook om de twee jaar het BK.  Voor de rest fiets ikzelf nog veel. Ik rij gemiddeld tussen de acht- à tienduizend kilometer per jaar.’

‘NATUURLIJK HAD IK LIEVER NU GEKOERST MAAR HET IS NU EEN KEER NIET ZO’

‘Verder ben ik verantwoordelijk voor het Codagex Experience Centre. Wij zijn een groothandel in fietsen en fietsonderdelen en alles wat met de fiets te maken heeft. De onderdelen van de fietsen van de huidige World Tour-renners doen wij ook. Wij verdelen die in de Benelux. Het bedrijf is gevestigd in Dessel.’

‘Het wielrennen is enorm geevolueerd wanneer je het vergelijkt met mijn tijd. De begeleiding is pakken beter geworden. Het materiaal ook. Dus is het logisch dat de huidige renners beter voor de dag komen. Kijk maar eens tegen welke snelheid gisteren de tijdrit werd gewonnen. Dat was tegen 54 kilometer per uur.’

‘Vandaag waren ze weer sneller dan het vlugste tijdschema, met andere woorden: de evolutie staat niet stil. Ook de begeleiding is beter, net als de voeding, de structuur van de ploegen,… Zo gaat het nu éénmaal.’

‘Er is een tijd van komen en van gaan en ik heb in mijn tijd gekoerst, de jongens van nu vormen een heel andere generatie. Dat kan je niet veranderen. Ik had natuurlijk ook nu liever gereden maar het is nu één keer niet zo. De trainingsstructuur is anders dan in onze tijd. Ook op dat niveau zijn er heel veel veranderingen.’

‘Nu heb je weinig wedstrijden nodig om echt in vorm te geraken. Men piekt naar bepaalde momenten terwijl wij meer koersdagen hadden dan de huidige renners. Ik denk niet dat er teveel koersen op de kalender staan. Naar mijn mening is de kalender prima uitgebalanceerd. Dat is goed voor het wielrennen.’

‘Het enige wat ik jammer vind is het jeugdwielrennen. Dat wordt verwaarloosd. Er zouden wat meer koersen voor de jonge generatie moeten komen. Maar dat kost geld en voor de organisatoren is het niet makkelijk. Maar wil men het wielrennen verder uitbouwen dan is het belangrijk dat jonge wielrenners aan de start kunnen komen en dat ze kunnen kiezen tussen verschillende wedstrijden.’

‘Jij zegt mij dat jeugdkoersen organiseren te duur is maar wat kan ik daarop antwoorden? Stel die vraag eens aan Tom Van Damme, de voorzitter van de Belgische wielerbond. Dat het organisatoren van vrouwenkoersen duurder is geworden vind ik wel normaal. Vrouwen zijn gelijk aan mannen in het wielrennen. Er waar er een verschil is, is men dat aan het wegwerken.’

’Dit World Tour-event kost enorm veel geld. Daarvoor moet je sponsors hebben en soms is dat niet makkelijk.’

Edwin MARIËN

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten