‘Lijn 15 behouden is geen optie. Dan slibt metro dicht en staan alle trams stil.’


MORTSEL – Stefan Van den Abbeele, Vervoerregiomanager van De Lijn Antwerpen werd haast emotioneel toen hij een verklaring gaf voor het verdwijnen van tramlijn 15, de lijn Antwerpen-Berchem-Mortsel-Boechout.

‘Dat we kiezen voor lijn 7 heeft veel te maken met het grootschalig protest tegen onze vorige plannen. En we kwamen tot de conclusie dat het behoud van lijn 7, die weliswaar zal doorrijden naar P&R Capenberg in Boechout, de beste optie is.’

‘De tram naar Boechout zal om de acht minuten rijden in de spits en om de tien minuten in de daluren. Voor het gedeelte tussen de Sint-Pietersvliet en het  Gemeenteplein in Mortsel wordt een bijkomende tram ingezet zodat mensen om de vier minuten (in de spitsuren) of om de vijf minuten (tijdens de daluren) een tram kunnen nemen. Aan de capaciteit in Mortsel en Berchem verandert er niets.’

‘Studies in het buitenland wijzen uit dat het veel nuttiger is om de frequentie op een beperkt aantal lijnen te vergroten in plaats van een tram naar elke uithoek van de stad te willen laten rijden. Wij hebben de oefening gemaakt en in het nieuwe concept rekenen wij op acht procent meer gebruikers.’

‘In de nieuwe plannen wordt er een extra lijn door de metrostations aan het Centraal Station gejaagd. Hierdoor zullen er per uur in elke richting 30 trams door de kokers rijden. Dat is het absolute maximum. Indien we tram Lijn 15 daar ook gaan doorjagen komen we aan 40 trams per uur en dat is gewoon onmogelijk. Dan slibben de metrokokers dicht en staat heel het netwerk stil. Bovendien houden wij bij het opmaken van onze plannen wel degelijk rekening met andere vormen van vervoer. Wie vanuit Mortsel of Boechout naar het Centraal Station moet is veel sneller met de trein. Vanuit Mortsel en Berchem rijden er dan ook nog eens een heel aantal bussen richting Centraal Station.’

Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van vervoer en voorzitter van de Vervoerregioraad: ‘We moeten De Lijn dankbaar zijn voor deze oefening want ze hebben die op eigen initiatief gemaakt. Wanneer we naar het buitenland reizen maken we daar massaal gebruik van het openbaar vervoer en hebben we er geen enkel probleem mee om over te stappen. Waarom zou dat hier niet kunnen? Ik begrijp dat mensen ontgoocheld zijn wanneer ze merken dat hun vertrouwde tram niet meer naar punt A zal rijden. Maar misschien rijdt hij voortaan wel naar punten B en C en biedt dit opportuniteiten?’

Deze tekst en uitleg werd verschaft tijdens een virtuele infosessie, bestemd voor gemeente- en districtsraadsleden van Antwerpen. De vergadering duurde 2,5 uur en uiteraard werd er niet alleen over tram 15 gepraat maar het zou ons te ver leiden om een volledig verslag te brengen. Er waren ook veel opmerkingen over de lijnen naar Linkeroever. Daar heeft men momenteel vier lijnen en die worden gereduceerd naar twee. Van den Abbeele: ‘Er zullen nog steeds 22 trams per uur blijven rijden. Nu zijn dat er 30 maar dat aantal blijft bijzonder hoog. In Merksem ga je om de zes minuten een tram hebben, nu is dat om de acht minuten. De lijn vanuit het Sportpaleis naar de P&R Merksem en P&R Linkeroever zal versterkt worden.’

Edwin MARIËN

Foto De Lijn

 


Related post