Lier vernieuwt zebrapaden, Mortsel wenst meer treinverbindingen in Oude God

LIER – Morgen donderdag 16 juni start een aannemer in opdracht van de stad Lier met het vernieuwen van de gemarkeerde zebrapaden in de stad. De stad kiest daarbij voor thermoplastische wegmarkering die een lange levensduur hebben en bovendien sterke antislip-eigenschappen heeft. Aanvullend zijn dit soort markeringen door gebruik van glasparels ook reflecterend. Dat zorgt ervoor dat ze ook in de avonduren veel zichtbaarder zijn dan klassieke wegenverf waarmee vroeger vaak zebrapaden werden aangebracht. De investering in 63 zebrapaden heeft een kostprijs van 29 426,60 euro inclusief BTW.
Bert Wollants (N-VA, zie foto), schepen voor mobiliteit: ‘Met een bestelling van 63 vernieuwde zebrapaden zijn onze oversteekplaatsen weer helemaal klaar om vele duizenden voetgangers te laten oversteken. Daarmee is het wellicht de grootste bestelling van dit type markeringen voor oversteekplaatsen, waardoor we binnenkort helemaal klaar zijn voor het nieuwe schooljaar en de donkere dagen die daarna volgen.’
De stad vernieuwt 59 bestaande oversteekplaatsen en legt ook vier nieuwe zebrapaden aan op plekken waar die momenteel nog niet voorzien zijn. Dat is het geval voor drie plaatsen op de Lispersteenweg (ter hoogte van nummers 289, 383 en aan Voetbalstraat). Daarnaast wordt ook een oplossing gegeven aan een heel aantal gele zebrapaden in wijken Zevenbergen en Ringenhof. Die zebrapaden werden aangelegd in een ander tijdskader, maar stellen verschillende problemen. Zo zijn ze volgens de huidige normen te smal en hebben ze een foute kleur. Dat zorgt er vooral voor dat ze in bepaalde seizoenen bijna onzichtbaar zijn.
Naast deze opdracht loopt momenteel een aanbesteding voor het herasfalteren van een aantal wegen waar ook nadien de nodige markeringen worden voorzien. De zebrapaden op die wegen worden uiteraard pas voorzien na de asfaltering. Voor die wegen wordt dus binnenkort een beslissing over de toewijzing van de opdracht verwacht, dat is onder meer het geval voor de Antwerpsesteenweg en de Hagenbroeksesteenweg.
‘Mortsel wil een stad zijn die zo goed mogelijk bereikbaar is met verschillende vervoersmodi, zo ook de trein’, zeggen burgemeester Erik Broeckx (N-VA) en schepen Steve D’Hulster (Vooruit). ‘Vanwege corona werd in januari 2022 het aantal IC-treinen verminderd. Specifiek zou het aantal IC-treinen op dit traject dalen van vier naar drie per uur. ‘
‘Bij een normale dienstregeling stoppen twee van deze vier treinen in Mortsel-Oude-God. Door de schrapping van de vierde IC-trein is het aanbod echter gedaald tot slechts één trein per uur die stopt in Mortsel Oude-God. Een zeer spijtige keuze, maar wel een keuze die in januari, gezien de bredere omstandigheden, wellicht te verantwoorden was.’
‘Als lokaal bestuur willen we er bij de bevoegde ministers op aandringen om de verbinding Antwerpen-Brussel zo snel mogelijk terug te brengen op vier treinen per uur, waarvan er twee stoppen in Mortsel Oude-God. Gezien dit één van de drukste trajecten op het Belgische spoornet betreft, lijkt dit een logische keuze. De coronamaatregelen die de aanleiding waren van de vermindering van het aanbod zijn vandaag de dag op het laagste niveau. ‘ (EM / Foto N-VA)