Leerlingen ‘zorgkunde’ uit Deurne, Hoboken, Mortsel, Mol en Retie krijgen les in WZC’S
- Hoboken
- Ronny Mullens
- 25/09/2023
- 15
HOBOKEN – Leerlingen zorgkundige krijgen voor het eerst les in een woonzorgcentrum. Provincie Antwerpen bracht vijf scholen en woonzorgcentra samen in leer-werkduo’s van leerlingen en bewoners. Verzorging oefenen ze op de klaspop én meteen bij echte bewoners. Het proefproject ‘Zorgplekleren’ wil de afstand tussen theorie en praktijk verkleinen en meer jongeren motiveren voor een zorgberoep. Vandaag startten de lessen voor leerlingen van GO! Atheneum Hoboken in woonzorgcampus Hollebeek.
Verzorgende of zorgkundige in de ouderenzorg is een knelpuntberoep. Volgens de meest recente cijfers van VDAB telt de provincie Antwerpen het hoogst aantal openstaande vacatures voor zorgkundigen: 272 in augustus. In geen enkele andere provincie ontving VDAB zoveel vacatures. Het afgelopen jaar waren het er 1 348. Om de zorginstellingen te helpen in hun zoektocht naar personeel start de provincie Antwerpen met ‘Zorgplekleren’. De leerlingen vinden hun klaslokaal voortaan in het woonzorgcentrum zelf, waar ze elke week drie dagen les volgen en toepassen. In totaal zullen ze zo’n 325 uur les volgen tussen de bewoners.
Theorie wordt bedacht door de school en wordt gegeven in de school. Praktijk is voor de stageplaats. Met ‘Zorgplekleren’ is die verdeling verleden tijd. Dankzij ‘Zorgplekleren’ gaan leerlingen vanaf het vijfde jaar secundair onderwijs aan de slag op de werkvloer zelf. Samen met de leerkracht passen ze de theorie onmiddellijk toe in de praktijk. De school en het woonzorgcentrum zorgen er samen voor dat de opleiding slaagt.
Zo leren ze communiceren met een bewoner. Enerzijds leert de leerkracht hoe leerlingen de kamer best binnenkomen, hoe ze het non-verbale gedrag van de bewoner interpreteren en hoe ze in gesprek kunnen gaan. Tijdens de koffieronde, anderzijds, oefenen leerlingen het meteen bij de verschillende bewoners. Leerlingen maken op deze manier sneller contact met bewoners. Ze weten wat de job echt inhoudt en de ‘praktijkshock’ tijdens hun echte stage zonder leerkracht is minder groot. De leerlingen worden gesterkt in hun studiekeuze, voelen zich meer betrokken en is er minder uitval tijdens hun schoolcarrière. Eerder maakte de provincieraad al de middelen vrij in het kader van flankerend onderwijsbeleid waarbinnen dit project past.
Katheen Helsen (CD&V), gedeputeerde voor flankerend onderwijsbeleid: ‘Zorgplekleren moedigt jongeren aan voor een job in de zorg op een eerlijke realistische manier. Vanuit provincie Antwerpen bieden we met dit proefproject een antwoord aan de nood aan talent voor deze sector. De duo’s begeleiden we met info, draaiboeken en opleidingen. Volgend jaar evalueren we deze vijf leerwerk duo’s en breiden we zorgplekleren verder uit waar het kan. Het is nooit te vroeg om te leren zorgen voor elkaar.’
Leerkracht Anja Vermeulen: ‘We horen de frustraties van het werkveld dat leerlingen onvoldoende ‘kunnen’ wanneer ze op stage komen. Terwijl we in de klas merken dat leerlingen de technieken wel onder de knie hebben. Omgekeerd, zijn ook onze leerlingen gefrustreerd want op stage verloopt het anders dan ze op school aangeleerd krijgen. Op school vergeten de leerlingen de zorgvrager: ze oefenen met poppen maar, die praten niet terug wanneer ze bijvoorbeeld een bedbad oefenen. Met Zorgplekleren overbruggen we deze afstand tussen school en praktijk.’
Dit zijn de andere vier scholen en WZC’s die samenwerken : WZC Eksterlaer & Stedelijk Lyceum Lakbors Deurne, WZC Witte Meren & GO! Campus Het Spoor Mol, WZC Meerminnehof Mortsel avAnt Provinciaal Onderwijs en WZC Annadal Retie & HIVSET Turnhout.
Foto’s Ronny MULLENS