Leerlingen van GBS ’t Kofschip in Duffel bedenken hun eigen droommachine

DUFFEL – Een welbekend tafereel in elke school: aan het eind van de speeltijd is het zoeken geblazen naar verdwaalde voet- en basketballen. Daar hebben ze in GBS ’t Kofschip in Duffel iets op gevonden. Ze bedachten een droommachine, de Robota Klussanias’, die de ballen verzameld en sinds vandaag een centrale plaats heeft gekregen op de speelplaats.

Aagje Beirens, coördinator MyMachine: ‘Wij zijn  een firma uit Kortrijk. We zijn twaalf jaar geleden van start gegaan. Ondertussen hebben we al vertakkingen in heel de wereld. Het idee is simpel: kinderen uit het lager onderwijs ( in dit geval ’t Kofschip) bedenken een droommachine, studenten uit het hoger onderwijs (hier de Hogeschool PXL Limburg) ontwikkelen hiervoor een concept en leerlingen van het technisch secundair onderwijs (hier GTID Duffel) bouwen een werkend prototype van deze droommachine.’

‘MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M-vaardigheden, talentonwikkeling en kruisbestuiving stimuleren binnen alle onderwijsniveaus in een unieke context van project-gebaseerd maakonderwijs. Meer dan 400 leerlingen uit twintig scholen gingen aan de slag om briljante droommachines en een droomgame te realiseren.  Dat levert de meest diverse ideeën op: van een angstbestrijdermachine – kinderen steken hun hand in een machine, voelen iets akeligs maar ontdekken uiteindelijk dat het om iets alledaags gaat – over een Emoticon Machine –  waarbij je aan de hand van smiley’s kan zien hoe een kind zich voelt – tot een pandamachine. Dit laatste werd bedacht door leerlingen uit het bijzonder onderwijs die het beu waren om alleen maar de tekeningen te maken die de juf hen voorschotelde. De namen voor de machines bedenken de leerlingen ook zelf.’

Michiel Pepermans, directeur van ’t Kofschip: ‘Toen ik de oproep van, MyMachine zag was ik meteen gewonnen voor het idee. Leuk om als enige school uit de provincie Antwerpen aan het project mee te werken. We willen techniek in de kijker zetten en hebben sowieso al veel leerlingen die de overstap maken naar het GTI Duffel. Ik heb dan ook meteen contact opgenomen met hun directeur en die zag het ook wel zitten. En hier staan we dan: onze 300 leerlingen (200 uit de lagere school en 100 kleuters) wachten in spanning af hoe de machine eruitziet.’

‘De leerlingen wilden een machine maken die hen helpt om een herhalend klusje uit hun dagelijks leven op een leuke manier te doen op school, in dit geval voet- en basketballen verzamelen na de speeltijd. De Robota Klussanias bestaat uit een aantal ingangen waarlangs de leerlingen de ballen kunnen gooien of trappen. Door middel van een slim mechanisme worden de ballen in een verzamelbak gebracht.’

Bart Jespers, leraar bij GTI Duffel: ‘Het oorspronkelijk idee was om met leerlingen van de eerste graad te werken maar snel werd duidelijk dat het voor hen iets te moeilijk was. Zij hebben wel een maquette gemaakt maar uiteindelijk gebeurde het werk door de lasafdeling. Die zijn daar zes dagen mee bezig geweest, het lange Pinksterweekend inbegrepen.’ De ontwerpers waren Maarten Reynders, derde jaar PXL Bachelor Elektromechanica en Robin Sterckx, derde jaar PXL Bachelor Lerarenopleiding aan de Hogeschool PXL Limburg.

Edwin MARIËN

 

Related post