Leerlingen van Didasco van het Atheneum Malle openden een venster naar het verleden

MALLE – Vanmiddag openden de leerlingen van Didasco van het Atheneum Malle een venster naar het verleden met hun zelfgeschreven toneelstuk ‘Doorheen de tijd’.
In een productie, die het resultaat is van een hele voorbereiding, namen de leerlingen het publiek mee op een reis door verschillende tijdperken: van de prehistorie, over Egypte en Rome, tot het oude Griekenland.
Ter voorbereiding op dit project, volgden de leerlingen een hele reeks workshops. Zo gaven ze elkaar les over een onderwerp van de verschillende tijdperken, dompelden ze zich een hele dag onder in de prehistorie onder begeleiding van een archeotolk en kwam er een scenariste spreken hoe je een toneelstuk schrijft en speelt.
Daarnaast hebben ze met veel creativiteit gewerkt aan het ontwerpen en maken van het decor, hun kledij en de attributen.
Het toneelstuk zelf vertelt het avontuur van Roberto, een archeoloog met een droom om een museum te openen met allemaal voorwerpen uit het verleden.
Roberto reist in een teletijdmachine door tijd en ruimte om de meest fascinerende voorwerpen uit de prehistorie, het oude nabije Oosten en de klassieke oudheid te ontdekken en te verzamelen.
Isabel De Vooght, leerkracht op Didasco en bezieler van dit project: ‘We zijn ongelooflijk trots op onze leerlingen.’
‘Ze hebben niet alleen een diepere waardering voor de geschiedenis ontwikkeld, maar hebben ook geleerd hoe ze samen een complex project van deze omvang kunnen realiseren. Dit toneelstuk is het bewijs van hun harde werk, creativiteit, en teamgeest.’
Atheneum Malle is een middelbare school, midden in het groen gelegen, halfweg tussen Turnhout en Antwerpen.
Zij bieden een hele waaier aan studierichtingen van arbeidsmarkt- tot doorstroomfinaliteit. Daarbij besteedt men veel aandacht aan nieuwe manieren van leren die motivatie en zelfstandigheid bevorderen.
Didasco-Freinet is een uitdagende en activerende leermethode voor leerlingen van de eerste graad.
Met een breed scala aan activiteiten en projecten, zoals dit toneelstuk, streeft Didasco ernaar om de leerlingen niet alleen academisch maar ook persoonlijk te ontwikkelen.
Er waren twee vertoningen: vanmiddag voor genodigden van de basisscholen en in de late namiddag voor ouders en leerkrachten. (EM / Foto’s Didasco Malle & Invento)